۞ امام علی (ع) می فرماید:
آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » سیاست خارجی » سیاسی
  • شناسه : 281
  • 12 آوریل 2015 - 19:44

آیا آبروی ایرانیان هم به مذاکرات گره زده شده است؟/ اصرار عجیب معاون ظریف در “اظهار نظر بجای سعودی‎ها” در قبال حادثه جده/ قشقاوی: مسئولین سعودی ناراحت هستند/ رئیس سازمان حج: عدم موضع‎گیری سعودی در قبال تجاوز اخیر سوال برانگیز است!/مسئولین سعودی کوچکترین عکس العمل را نداشته اند!

آیا آبروی ایرانیان هم به مذاکرات گره زده شده است؟/ اصرار عجیب معاون ظریف در “اظهار نظر بجای سعودی‎ها” در قبال حادثه جده/ قشقاوی: مسئولین سعودی ناراحت هستند/ رئیس سازمان حج: عدم موضع‎گیری سعودی در قبال تجاوز اخیر سوال برانگیز است!/مسئولین سعودی کوچکترین عکس العمل را نداشته اند! تلاش معاون وزیر امور خارجه برای رفع […]

آیا آبروی ایرانیان هم به مذاکرات گره زده شده است؟/

اصرار عجیب معاون ظریف در “اظهار نظر بجای سعودی‎ها” در قبال حادثه جده/ قشقاوی: مسئولین سعودی ناراحت هستند/ رئیس سازمان حج: عدم موضع‎گیری سعودی در قبال تجاوز اخیر سوال برانگیز است!/مسئولین سعودی کوچکترین عکس العمل را نداشته اند!

تلاش معاون وزیر امور خارجه برای رفع اتهام از دولت سعودی در ماجرای تجاوز به دو نوجوان ایرانی با بیان برخی نقل قول‎ها از مقامات سعودی، اما و اگرهایی را درباره اراده جدی دولت در پیگیری این موضوع بوجود آورده است، چنانکه با وجود ادعای قشقاوی مبنی بر اعلام ناراحتی مقامات سعودی، رئیس سازمان حج امروز با حضور در مجلس شورای اسلامی از تعلل مقامات سعودی در موضع‎گیری و پیگیری فاجعه فرودگاه جده انتقاد کرده است.

گروه سیاست خارجی – یاران ۳۱۳ به نقل از رجانیوز: تلاش معاون وزیر امور خارجه برای رفع اتهام از دولت سعودی در ماجرای تجاوز به دو نوجوان ایرانی با بیان برخی نقل قول‎ها از مقامات سعودی، اما و اگرهایی را درباره اراده جدی دولت در پیگیری این موضوع بوجود آورده است، چنانکه با وجود ادعای قشقاوی مبنی بر اعلام ناراحتی مقامات سعودی، رئیس سازمان حج امروز با حضور در مجلس شورای اسلامی از تعلل مقامات سعودی در موضع‎گیری و پیگیری فاجعه فرودگاه جده انتقاد کرده است.

به گزارش رجانیوز، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت پس از نشست امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تعلل مسئولان عربستان سعودی در موضع گیری رسمی نسبت به حادثه فرودگاه جده انتقاد کرد و گفت: امروز رسیدگی به این موضوع با در نظر گرفتن اشد مجازات برای خاطیان به مطالبه عمومی و مردم تبدیل شده و در این راستا سازمان حج و زیارت در نامه‌ای به وزیر حج عربستان با صراحت تأکید کرده است که اگر تعلل بیشتری در این زمینه داشته باشند ما توجیهی را برای اعزام عمره‌گذاران به این کشور نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه اقدام دو نوجوان برای مقاومت جهت نرسیدن دو متخلف به اهداف شوم خود جای تقدیر دارد، افزود: به هر حال دولت عربستان باید در این زمینه موضع گیری شفافی داشته باشد که در همین راستا هفته گذشته بنده نامه‌ای را به رئیس سازمان همکاری کشورهای اسلامی نوشتم که وی نیز تأکید ویژه ای بر حفظ حقوق زائران دارند.

اوحدی با یادآوری دستور ویژه رئیس جمهوری برای تسریع در تهیه گزارش دقیق و جامعی از حادثه جده، این رفتار زشت و غیر قابل توجیهی که در تمامی جوامع جهانی محکوم است، تصریح کرد: گزارش مذکور تهیه و برای مسئولان ارسال شده است.

این در حالی است که قشقاوی معاون وزیر امور خارجه در مصاحبه‎های متعددی که با رسانه ملی در این زمینه داشت، در یک اقدام عجیب، بجای مقام سعودی اقدام به موضع‎گیری کرده و بجای آنکه مسولان سعودی به صورت رسمی از این اقدام ابراز برائت کنند، معاون وزیر امور خارجه ایران مسئولیت ابراز برائت مسئولان سعودی را بر عهده گرفته است.

قشقاوی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما در این باره گفت: «چهارشنبه گذشته ملاقات مهمی بین حسین صادقی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض با عالی‌رتبه‌ترین مقام مسئول سعودی درخصوص موضوع دو مأمور مجرم عربستانی صورت گرفت. در این دیدار مسئول عالی‌رتبه سعودی در پاسخ به پیگیری‌های سفیر ایران اظهار کرده، اتفاقی که افتاد مایه تأسف شدید ما و خجالت آور است.»

وی ابراز نظر از سوی مقامات سعودی را اینگونه ادامه داد که: « مرتکبین این عمل غیر انسانی و ناشایست هم اکنون در زندان به سر می‌برند و پرونده نزد مدعی العموم است. همچنین این مقام مسئول در ادامه قول داده که عربستان جز اشد مجازات آن‌ها هرگز رضایت نخواهیم داد و شما را در جریان موعد آن قرار خواهیم داد تا خانواده قربانیان از نزدیک شاهد آن باشند.»

این در حالی است که قشقاوی در اظهار نظر خود تاکید ویژه‎ای بر این نکته داشته است که این اقدام عملی فردی بوده و بصورت دستوری و از سوی دولت عربستان صورت نگرفته است.

حال آنکه یک روز پس از خبری شدن این فاجعه، دولت سعودی از فرود یک فروند هواپیمای حامل زائران ایرانی به فرودگاه جده نیز جلوگیری کرد تا نشان دهد که ماجرا کمی متفاوت از آنچیزی است که مسئولین وزارت امور خارجه به عنوان رفتاری غیر سیستمی و فردی معرفی می‎کنند.

اما اگر در کنار این موضوع، تلاش دولت برای خبری نشدن موضوع را نیز در نظر بگیریم، که عملا انتشار خبر را نزدیک به ده روز به تاخیر انداخت، درباره اراده جدی دولت برای پیگیری موضوع تعرض به نوجوانان ایرانی در جده با تردید جدی مواجه خواهیم شد.

به نظر می‎رسد راز این رویکرد دولت در قبال دولت سعودی و اتهام زدایی از این دولت فاسد منطقه را باید در سرمقاله احمد شیرزاد در روزنامه حامی دولت آرمان جستجو کرد. شیرازد که از حامیان اصلی سیاست تعطیلی تاسیسات هسته ای ایران برای اعتمادسازی مقابل غرب و به اصطلاح «تنش زدایی» است؛ با استناد به این رویکرد می نویسد

«روابط ایران و عربستان در وهله کنونی به‌شدت حساس است پس شایسته است از هر عامل تنش‌زای جدید فاصله گرفته و سعی شود تنش‌ها تشدید نشود … شاید به صلاح کشور نباشد که درشرایط جدید یک تقابل و تخاصم جدید به روابط ایران و عربستان اضافه شود به همین دلیل در بحث حج نباید وارد موردی شویم که در آن تنش وجود دارد و اگر موضوع تحریم حج به عنوان یک راه مقابله با عربستان تصور شود، تصوردرستی نیست چرا که پول مصرفی مردم ایران در عربستان، در مقابل سایر درآمدهای این کشور بسیار ناچیز است بنابراین ضربه‌ای برای اقتصاد عربستان نخواهد بود.»

شاید حالا بتوان علت اصرار شدید قشقاوی بر حل شدن پرونده تعرض جده، آنهم بدون حتی یک موضع رسمی مقامات سعودی را بهتر درک کرد.

به نظر می‎رسد حتی حیثیت مردم ایران هم این روزها به مذاکرات پر ابهام و بی سرانجام هسته‎ای گره خورده است!

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.