۞ امام علی (ع) می فرماید:
آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اقتصادی » یادداشت
  • شناسه : 323
  • 09 می 2015 - 0:58

از فواید انرژی هسته ای چه میدانید؟ شماره ۱/

هوالحبیب/ هموطنان عزیز؛ در چند سال اخیر بحث و صحبت از انرژی هسته ای در رسانه ها صورت گرفته است؛ نمونه ی آن قضایا و مذاکرات هسته ای کشور خودمون با ۶ قدرت جهانی. ما قرار هست در چند نوبت و بصورت مستند و مختصر و مفید از فواید انرژی هسته ای نکاتی را به […]

هوالحبیب/

index

هموطنان عزیز؛ در چند سال اخیر بحث و صحبت از انرژی هسته ای در رسانه ها صورت گرفته است؛ نمونه ی آن قضایا و مذاکرات هسته ای کشور خودمون با ۶ قدرت جهانی.

ما قرار هست در چند نوبت و بصورت مستند و مختصر و مفید از فواید انرژی هسته ای نکاتی را به شما برسانیم/بعد از خواندن، خواهشمندیم آن را به دیگر دوستان خود برسانید/

چند سؤال: چرا چند قدرت جهانی از انرژی هسته ای می ترسند؟ به فرض جمهوری اسلامی ایران به بمب هسته ای هم برسد، آنها که صدها برابر باز بمب هسته ای دارند و حتی سلاح های وحشتناک تر از بمب هسته ای نظیر سلاح خطرناک هارپ دارند؟ (هارپ دانش ایجاد دست کاری در محیط زیست- ایجاد زلزله در هر کجای زمین)/ پس چرا از انرژی هسته ای ما می ترسند؟

دو نوع جواب داریم؛ الف) انرژی هسته ای بهانه است آنها از اسلامی سیاسی می ترسند از ابهت و نفوذ جمهوری اسلامی در جهان می ترسند چراکه ایران نشان داده اند در تقابل به آمریکا هم می شود پیشرفت رسید. ب) صنعت انرژی هسته ای یک صنعتی است که به گفته دانشمندان فیزیک هسته ای تا ۵۰۰۰ سال دیگر جوابگوی نیازهای بشر خواهد بود. صنعت هسته ای همانند برخی از صنایع متحول کننده است. به فرض همه ی شما میدانید که اختراع ماشین بخار چه تحولاتی در دنیا به وجود آورد؛ ماشین بخار در حمل و نقل زمینی و دریایی و هوایی، در بهداشت، کشاورزی، صنعت، و هزاران صنعت دیگر تحول بوجود آورد. یا صنعت اختراع کامپیوتر چه تحولاتی شگرفی در کل جهان بوجود آورد آیا غیر از این است؟

کمی هم از تاریخ صنایع برای هموطنان عزیزم بگویم.

در اواخر دوره قاجاریه – زمان ناصرالدین شاه – صنعت راه آهن و قطار در حال شکوفایی بود. اتفاقاً کشور ایران که صنعت ذوب فولاد، صنعت تونل سازی، صنایع دیگر را داشت، زمزمه هایی مبنی بر راه اندازی راه آهن در کشور شنیده شد. کشور های استعماری نظیر روسیه در سال ۱۲۶۹ قراردادی به دولت قاجار تحمیل کردند که ایران تا ۱۰ سال حقِ راه اندازی راه آهن نداره. میرزا علی اصغرخانِ امین السلطان با بوتسف سفیر روسیه در ایران این قرار داد را امضا کرد. پس از پایان ۱۰ سال این قرار داد در برابر وام ۶۰ میلیون فرانکی روسیه تمدید شد! بعد از این ۱۰ سال ناصرالدین شاه جهت جذب وام های جدید که کشور را وابسته به بیگانگان کرد بصورت داوطلبانه این قرار داد را یک ۴ سال و یک ۵ سال نیز ادامه داد(تا حالا ۲۹ سال). بعد از این اقدام داوطلبانه، دولت های انگلیس بعلاوه فرانسه و روسیه با هم ایران را به مدت ۱۷ سال از داشتن راه آهن محروم کردند. جمعاً ۴۶ سال کشور را از صنعت راه آهن عقب انداختند!! این درحالی بود که کشورهای اروپایی همزمان بصورت سریع در حال پیشرفت در این صنعت بودند. تاریخ گواهی می دهد ایران در این ۴۶ سال نه فقط در صنعت راه آهن، بلکه از صنایع دیگر عقب ماند و حتی صنایع بومی را تعطیل کرد. صنایع جاده سازی، پل سازی، تونل سازی، موتور بخار(تکنولوژی روز آن زمان)، کارخانه سیمان ، صنعت ذوب آهن، حمل و نقل و … نابود شد و ایران در تمامی این صنایع وابسته شد. قضیه ی هسته ای نیز به همین شکل است اگر ما صنعت هسته ای را تعطیل کنیم(به مدت ۲۵ سال ذکر شده در قرارداد لوزان) در تمامی صنایع دیگر یعنی صنایع پزشکی، دارویی، کشاورزی، حمل و نقلِ هوایی و زمینی و دریایی و … عقب خواهیم ماند.

خب بگذریم؛

     نگاه اجمالی:

   کاربرد انرژی هسته ای در تولید برق :

   برتری انرژی هسته ای بر سایر انرژیها :

   انرژی هسته ای در پزشکی هسته ای و امور بهداشتی:

   کاربرد انرژی هسته ای در بخش دامپزشکی و دامپروری :

   کاربرد انرژی هسته ای در دسترسی به منابع آب :

   کاربرد انرژی هسته ای در بخش صنایع غذایی و کشاورزی :

   آنچه باید بدانیم:

   مباحث مرتبط با عنوان:

نگاه اجمالی:

دانش تبدیل اورانیوم طبیعی که در طبیعت وجود دارد از طریق شکافت اتمها به اورانیوم غنی شده که دارای انرژی بسیار زیاد است، فناوری هسته ای نام دارد. فرآیند تهیه سوخت هسته ای از اورانیوم ، فرآیند بسیار پیچیده و ظریفی است و دانش انجام این کار از دانشهای پیشرفته بشری است. تبدیل اورانیوم به اورانیوم غنی شده ، راههای مختلفی دارد که دو نوع رایج آن از طریق دستگاههای سانتریوفوژ و از طریق لیزر می باشد.

کشورهای قدرتمند جهان دانش هسته ای را انحصاری خود کرده اند. به راحتی اجازه دسترسی دیگران به این دانش را نمی دهند. در مقطع کنونی حدود ۱۰ کشور این دانش را در اختیار دارند. انرژی هسته ای دارای کاربردهای فراوان است. در یک تقسیم بندی کلی می توان کاربردهای انرژی هسته ای را در دو بخش نظامی و غیر نظامی یا صلح جویانه قرار داد.

کاربرد انرژی هسته ای در تولید برق :

یکی از مهم ترین موارد استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ، تولید برق از طریق نیروگاههای اتمی است. با توم به پایان پذیر بودن منابع فسیلی و روند رو به رشد توسعه اجتماعی و اقتصادی ، استفاده از انرژی هسته ای برای تولید برق را امری ضروری و لازم می دانند و ساخت چند نیروگاه اتمی را دنبال مینماید.

ایران هر ساله حدودا به هفت هزار مگاوات برق در سال نیاز دارد. نیروگاه اتمی بوشهر ۱۰۰۰ مگاوات برق را در صورت راه اندازی تامین می نماید. و احداث نیروگاههای دیگر برای رفع این نیازی ضروری است. برای تولید میزان برق حدود ۱۹۰ میلیون بشکه نفت خام مصرف می شود. که در صورت تامین از طریق انرژی هسته ای سالیانه ۵ میلیارد دلار صرفه جویی خواهد شد.

برتری انرژی هسته ای بر سایر انرژیها:

علاوه بر صرفه اقتصادی دلایل زیر استفاده از انرژی هسته ای را ضروری مینماید.

   منابع فسیلی محدود بوده و متعلق به نسلهای آتی میباشد.

   استفاده از نفت خام در صنایع تبدیل پتروشیمی ارزش بیشتری دارد.

   تولید برق از طریق نیروگاه اتمی ، آلودگی نیروگاههای کنونی را ندارد. تولید هفت هزار مگاوات با مصرف ۱۹۰ میلیون شبکه نفت خام ، هزارتن دیاکسید کربن ، ۱۵۰ تن ذرات معلق در هوا ، ۱۳۰ تن گوگرد و ۵۰ تن اکسید نیتروژن را در محیط زیست پراکنده می کند، در حالی که نیروگاه اتمی چنین آلودگی را ندارد.

انرژی هسته ای در پزشکی هسته ای و امور بهداشتی:

در کشورهای پیشرفته صنعتی ، از انرژی هسته ای به صورت گسترده در پزشکی استفاده می گردد. با توجه به شیوع برخی از بیماریها از جمله سرطان ، ضرورت تقویت طب هسته ای در کشورهای در حال توسعه ، هر روز بیشتر می شود. موارد زیر از مصادیق تکنیکهای هسته ای در علم پزشکی است:

   ۱٫تهیه و تولید کیتهای رادیو دارویی جهت مراکز پزشکی هسته ای

   ۲٫تهیه و تولید رادیو دارویی جهت تشخیص بیماری تیرویید و درمان آنها

   ۳٫تهیه و تولید کیتهای هورمونی

   ۴٫تشخیص و درمان سرطان پروستات

   ۵٫تشخیص سرطان کولون ، روده کوچک و برخی سرطانهای سینه

   ۶٫تشخیص تومورهای سرطانی و بررسی تومورهای مغزی ، سینه و ناراحتی وریدی

   ۷٫تصویر برداری بیماریهای قلبی ، تشخیص عفونتها و التهاب مفصلی ، آمبولی و لختههای وریدی

   ۸٫موارد دیگری چون تشخیص کم خونی ، کنترل رادیو داروهای خوراکی و تزریقی و …

کاربرد انرژی هسته ای در بخش دامپزشکی و دامپروری :

تکنیکهای هسته ای در حوزه دامپزشکی موارد مصرفی چون تشخیص و درمان بیماریهای دامی ، تولید مثل دام ، اصلاح نژاد و دام ، تغذیه ، بهداشت و ایمن سازی محصولات دامی و خوراک دام دارد.

کاربرد انرژی هسته ای در دسترسی به منابع آب :

تکنیکهای هسته ای برای شناسایی حوزه های آب زیر زمینی هدایت آبهای سطحی و زیر زمینی ، کشف و کنترل نشت و ایمنی سدها مورد استفاده قرار میگیرد. در شیرین کردن آبهای شور نیز انرژی هستهای کاربرد دارد.

کاربرد انرژی هسته ای در بخش صنایع غذایی و کشاورزی :

از انرژی هسته ای در حوزههای کشاورزی و صنایع غذایی استفاده های بسیار فراوانی صورت می گیرد. موارد عمده استفاده در این بخش عبارت است از :

   ۱٫جلوگیری از جوانه زدن محصولات غذایی

   ۲٫کنترل و از بین بردن حشرات

   ۳٫به تاخیر انداختن زمان رسیدن محصولات

   ۴٫افزایش زمان نگهداری

   ۵٫کاهش میزان آلودگی میکروبی

   ۶٫از بین بردن ویروسهای گیاهی و غذایی

   ۷٫طرح باردهی و جهش گیاهانی چون گندم و برنج و پنبه

آنچه باید بدانیم:

تکنیکهای هسته ای بر کشف مینهای ضد نفر نیز کاربرد دارد. بنابرین ، دانش هسته ای با این قدرت و وسعتی که دارد، هر روز بر دامنه استفاده از فناوری هسته ای و بویژه انرژی هسته ای افزوده می شود. کاربرد انرژی در بخشهای مختلف به گونهای است که اگر کشوری فناوری هسته ای را نهادینه نماید، در بسیاری از حوزه‌های علمی و صنعتی ، ارتقای پیدا می کند و مسیر توسعه را با سرعت طی می نماید.

والسلام/

داود مدرسی یان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.