۞ امام علی (ع) می فرماید:
آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اقتصادی
  • شناسه : 2356
  • 01 آوریل 2016 - 8:17

استقلال سیاسی بدون استقلال اقتصادی، استقلال ناقصی است!

بعد از جنگ جهانی دوم سرمایه گذاری خارجی در ژاپن از سوی دولت آن کشور به شدت محدود گردید تا استقلال اقتصادی کشور حفظ شود.

🔴🔻#استقلال_سیاسی بدون #استقلال_اقتصادی، استقلال ناقصی است!

#یادداشت_کوتاه : شماره ۸
#سید_سجاد_پادام
#اقتصاد_دان_جوان_یاران۳۱۳

photo_2016-03-30_17-39-43

🔵 بعد از جنگ جهانی دوم #سرمایه گذاری_خارجی در #ژاپن از سوی دولت آن کشور به شدت محدود گردید تا #استقلال_اقتصادی کشور حفظ شود. این در حالی است که در فضای به اصطلاح #پسا_تحریم، #دولت_تدبیر_و_امید به شدت بدنبال جذب سرمایه گذاران خارجی است.
کشوری که طعم تلخ بدعهدی خارجی ها از جمله بدعهدی #توتال در #پارس_جنوبی را چشیده است چرا بار دیگر باید اجازه نفوذ به #شل و #توتال و … بدهد؟؟
🔴 در #ژاپن اجازه داده نمی شد که یک شرکت خارجی بیش از شرکت ژاپنی سهم داشته باشد، در واقع با این کار توان تصمیم گیرنده نهایی بودن  از شرکت خارجی سلب می شد. و اجازه #نفوذ در راهبردهای اساسی آن کشور توسط شرکت خارجی کاهش پیدا میکرد. اما در #ایران در قراردادهای نفتی #شرکت_ملی_نفت در قرارداد با خارجی ها ریسک را نمی پذیرد، یعنی اینکه حرف نهایی را شرکت ایرانی نمی تواند بزند چون شرکت خارجی همه ریسک را می پذیرد، خود را در معرض سود و زبان می بیند و به شرکت ایرانی اجازه مداخله در تصمیم گیری ها را نمی دهد.
🔵 نتیجه این سیاست در #ژاپن منجر به این شد که بین سالهای ۱۹۵۰-۱۹۹۰ خارجیان تنها ۱۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم در #ژاپن داشتند اما طی همین سالها ژاپنی ها توانستند ۲۵۴ میلیارد دلار در خارج از #ژاپن سرمایه گذاری کنند این در حالی است که در #ایران پس از صد سال نفتی بودن هنوز به دنبال جذب #سرمایه گذار_خارجی در این بخش هستیم.
🔴 شرکت  ژاپنی #فوجیتسو در رقابت با یک شرکت آمریکایی، قرارداد کامپیوتری کردن سیستم توزیع آب آشامیدنی شهر #هیروشیما را با اختلاف تنها یک ین در مناقصه برنده شد. تا این مناقصه ها اخطاری باشد به خارجیان برای اینکه وقت و هزینه خود را برای سرمایه گذاری در #ژاپن هدر ندهند.

#سید_سجاد_پادام
#اقتصاد_دان_جوان_یاران۳۱۳

———

برای دسترسی به همه یادداشت به کانال تلگرامی یاران۳۱۳ مراجعه کنید:

https://goo.gl/WBsdWy

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.