۞ امام علی (ع) می فرماید:
آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اقتصادی
  • شناسه : 2426
  • 07 آوریل 2016 - 17:20

به نظر شما چرا گوشتِ گوسفند صادر و گوشتِ گاو وارد می شود؟!

🔴🔻 به نظر شما چرا گوشتِ گوسفند صادر و گوشتِ گاو وارد می شود؟! #یادداشت_کوتاه : شماره ۱۱ #سید_سجاد_پادام #اقتصاد_دان_جوان_یاران۳۱۳ 🔵 یکی از ارکان مهم #اقتصاد_مقاومتی اصلاحِ الگویِ رفتارِ مصرفی ملت عزیز #ایران است. 🔴در آداب غذایی ما متاسفانه #رفتارهای_مصرفی غلطی وجود دارد که موجب تصمیمِ غلطِ مسئولین و گاهی وابستگی غذایی به خارج از […]

🔴🔻 به نظر شما چرا گوشتِ گوسفند صادر و گوشتِ گاو وارد می شود؟!

#یادداشت_کوتاه : شماره ۱۱
#سید_سجاد_پادام
#اقتصاد_دان_جوان_یاران۳۱۳

photo_2016-03-30_17-39-43

🔵 یکی از ارکان مهم #اقتصاد_مقاومتی اصلاحِ الگویِ رفتارِ مصرفی ملت عزیز #ایران است.
🔴در آداب غذایی ما متاسفانه #رفتارهای_مصرفی غلطی وجود دارد که موجب تصمیمِ غلطِ مسئولین و گاهی وابستگی غذایی به خارج از کشور می شود، چون غذا# کالای_استراتژیک ی است نباید در تامین آن #وابستگی شدید به خارج از کشور وجود داشته باشد.
🔵 به عنوان مثال در ۸ ماهه اول سال ۱۳۹۳ #واردات گوشتِ گاو و گوساله کشور ۵۹ هزار تن معادل ۳۰۲ میلیون دلار، معادل ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ این در حالی است که در #اسلام خوردن گوشت گاو نهی شده است در این رابطه #پیامبر_اکرم_(ص)  می فرمایند: بر شما باد شیر و روغن گاو؛ اما از گوشت آن حذر کنید چرا که شیر و روغنش #دارو و درمان و گوشتش بیماری است. (المستدرک علی الصحیحین: ج۴ ص۴۴۸ ح۸۲۳۲)

🔴 اما جای تعجب است که گوشت گاو و گوساله در سال های اخیر بین ۵۲ تا ۶۳ درصد از #سبد_مصرفیِ گوشت کشورمان را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که  در حدیث دیگری از امام رضا(ع) گوشت گوسفند بهترین گوشت معرفی شده است، (کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ۶، ص ۳۱۰،).
🔴 اما در سالهای اخیر تنها ۲۶ تا ۳۶ درصد سفره گوشت ایرانیان را گوشت گوسفند به خود اختصاص داده است و همین عدم #تقاضا متاسفانه از تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ موجب شد گوشت گوسفند مجوز #صادرات بگیرد و در مدت بسیار کوتاه ۴ ماهه ۴۵۰ هزار راس گوسفند به  کشورهای مختلف از جمله #کویت و #امارات صادر شود.
🔵 یک ابهام مهم اینجا وجود دارد که یک سوال مهمتر را در ذهن ما برجسته می کند. ابهام این است که؛ گوشت گاو در مقایسه با گوشت گوسفند از نظر قیمتی تفاوت معنا داری ندارند؛ لذا دلیل #واردات گوشت گاو نمی تواند ارزانی آن نسبت به گوشت گوسفند باشد.

🔵 و سوال مهم این است که چرا با وجود گوسفندهای مازاد، واردات گوشت گاو متوقف نمی شود؟ آیا باز هم #لابی هایی بر #گلوگاه #واردات گوشت گاو تکیه زده اند؟ و سعی در #تغییر_ذائقه مردم و  به خطر انداختن سلامتی مردم ما را دارند؟ #سود مگر چقدر باید #اصالت داشته باشد؟
🔴 به قیمت به خطر انداختن سلامتی هم وطنان؟ با #واردات گوشت گاو سلامتی مردم را به خطر می افتد.
🔵 با این حال #رفتار_مصرفی ما می تواند رفتار اقتصادی مسولین را عوض کند اگر تقاضایی برای گوشت گاو نداشته باشیم علاوه بر اینکه نیاز وارداتی ما به گوشت گاو از بین می رود، می توانیم با گاوهای خودمان شیر و فراورده‌های لبنی بیشتری تولید، مصرف و صادر کنیم؛ و اگر تقاضای ما برای گوشت سالم گوسفند افزایش یابد مسولین کشور در مورد مازاد آن تصمیم به صادرات نمی گیرند. رفتار مردم مصرفی می تواند #لابی های وارداتی را نابود کند.
🔴 لذا با کمی آگاهی می توان هم سلامتی خودمان را حفظ کنیم تا در #اقتصاد_مقاومتی و #تولید، انسان های مفیدتری باشیم و هم می توان کشور را از #وابستگی به خارج در مورد گوشت گاو ایمن کرد.

#سید_سجاد_پادام
#اقتصاد_دان_جوان_یاران۳۱۳

ــــــــــــــــ
#به_کانال_تلگرامی_یاران۳۱۳_بپیوندید:
https://goo.gl/WBsdWy

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.