۞ امام علی (ع) می فرماید:
آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اقتصادی » ویژه ها
  • شناسه : 2348
  • 31 مارس 2016 - 19:50

هزاران‌ میلیارد نقدینگی خلق شد، دنبال جذب سرمایه‌ خارجی هستیم!

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: با وجود ۴۰۰ میلیارد دلار نقدینگی درون اقتصاد ایران امیدوار بودن به جذب سرمایه هارجی بی معناست.

انتقاد یک اقتصاددان از اقدامات‌ روحانی برای ایجاد اشتغال؛

هزاران‌ میلیارد نقدینگی خلق شد، دنبال جذب سرمایه‌ خارجی هستیم!

دولت برخلاف اقتصاد مردمی‌عمل می‌کند
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: با وجود ۴۰۰ میلیارد دلار نقدینگی درون اقتصاد ایران امیدوار بودن به جذب سرمایه هارجی بی معناست.
هزاران‌ میلیارد نقدینگی خلق شد، دنبال جذب سرمایه‌ خارجی هستیم!

گروه اقتصاد جهان نیوز ـ  وحید شقاقی شهری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با «نسیم آنلاین» اظهار کرد: دولت یازدهم تکیه زیادی بر جذب سرمایه خارجی یا FDI دارد در حالی که میزان جذب سرمایه خارجی برای کشورهای مختلف زیاد نیست. به عنوان مثال ژاپن در یک سال گذشته تنها ۲ میلیارد دلار و کره جنوبی و مالزی هر کدام در بهترین حالت، حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده اند.

وی با انتقاد از استراتژی غلط دولت یازدهم گفت: دولتمردان ادعا می کنند که می توانند ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی بیاورند در حالی که در نهایت می‌توانند در حوزه نفت و گاز سرمایه‌گذار خارجی جذب کنند و در حوزه های دیگر هیچ شانسی ندارند.

این اقتصاددان تصریح کرد: چین از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ تنها توانسته بین ۱۲۱ تا ۱۲۸ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند. کشور ترکیه در همین مدت بین ۹ تا ۱۶ میلیارد دلار جذب کرده است، عربستان هم توانسته ۸ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند. رقم جذب شده سرمایه خارجی توسط ایرانی ها نیز از حدود ۴ میلیارد دلار سال ۲۰۱۲ به حدود ۲ میلیارد دلار رسیده است.

شقاقی شهری افزود: کشورهایی مانند کره جنوبی، مالزی و ترکیه که کاملا آزادسازی در اقتصاد کشورشان انجام داده اند و اقتصادشان کاملا برونگراست، نتوانستند سرمایه گذاری خارجی بالایی را جذب کنند. ژاپن به عنوان سومین اقتصاد برتر جهان در سالهای اخیر تنها ۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده، ولی توانسته در کشورهای دیگر ۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی انجام دهد.

وی بیان کرد: در حال حاضر دو راهبرد برای اقتصاد کشور وجود دارد یکی اقتصاد درون زاست و دیگری بحث جذب سرمایه خارجی به عنوان موتور محرکه است. دولتمردان ادعا می کنند برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی برنامه ششم باید بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنند، در حالی که رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیرشان تاکید کردند که دولت باید به اقتصاد درون زا تکیه کند.

نقدینگی به هزار هزار میلیارد تومان رسید

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با انتقاد از افزایش میزان نقدینگی در دولت یازدهم به نسیم آنلاین عنوان کرد: در حال حاضر در اسفند ماه نقدینگی به هزار هزار میلیارد تومان رسیده است که اگر به دلار آنها را محاسبه کنیم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار می شود. این به اندازه کل تولید ناخالص داخلی کشور است، زیرا در حال حاضر اقتصاد ایران ۴۱۶ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارد. حجم نقدینگی معادل تولید داخلی کشور شده و تمام نقدینگی هم در نظام بانکی محصور شده است.

دولت بر خلاف اقتصاد مردمی و درونزا عمل می کند

شقاقی شهری تصریح کرد: رهبری از این منظر به اقتصاد درون زا تاکید می کنند که این هزار هزار میلیارد تومان به سمت کسب و کارهای کوچک و متوسط و تولید سوق داده شود تا با تکیه بر اقتصاد مردمی دیگر مشکل کمبود نقدینگی را نداشته باشیم.

وی گفت: در حال حاضر بنگاههای اقتصادی ما اعلام می کنند که نظام بانکی از ما حمایت نمی کند و ما مشکل نقدینگی داریم در حالی که هزار هزار میلیارد نقدینگی در نظام بانکی کشور وجود دارد. حتی در برخی از گزارشها شنیده ایم که گاهی این هزار هزار میلیارد تومان از برخی از کشورهای دیگر جهان سر در می آورد.

این اقتصاددان گفت: اگر نظام بانکی اصلاح نشود این حجم نقدینگی مانند سیلی کل اقتصاد ما را تخریب کرده و برای اقتصاد ایران بحران ایجاد می کند. دولتی که تمام تاکیدش بر جذب سرمایه گذاری خارجی است باید ببیند که اقتصاد چین با همه ظرفیتش در چند سال اخیر تنها ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده است.

اقتصاد ایران با تکیه بر نفت و گاز تنها ۱۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب خواهد کرد

شقاقی شهری گفت: اقتصاد ایران با تکیه بر صنعت نفت و گاز نمی تواند بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند. متاسفانه جذب سرمایه خارجی آمال و آرزوهای دولتمردان است و فکر می کنند با آوردن آن مشکلات حل می شود. ما هرچه تلاش کنیم تازه می توانیم به کره جنوبی برسیم که با پشتیبانی آمریکا و در اوج تعاملات با دنیا تنها توانسته ۱۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند.

وی عنوان کرد: نظام بانکی ما حجم عظیم نقدینگی هزار هزار را عملا از چرخه واقعی اقتصاد خارج می کند . بانکها هیچ تمایلی به سرمایه گذاری در تولید ندارند . بخش تولید برای حمایت از تولید ساختار بندی نشده است. نظام بانکی درگیر سوداگری شده است زیرا باید سود بالای سی درصد سپرده های مردم را بدهد. پس حتما باید بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد سود آوری داشته باشد تا به سهامداران خودش سود برساند به همین دلیل از سرمایه گذاری در بخش واقعی اقتصاد طفره می رود.

این اقتصاددان افزود: نظام بانکی ما باید اصلاح ساختار بنیادین انجام دهد تا در خدمت تولید باشد و اقتصاد ما را درونزا کند. با این شرایط اقتصاد دانش پایه هم آسبب می بیند چون نظام بانکی رغبتی برای حمایت از آن ندارد. وقتی این مقدار نقدینگی در اقتصاد ما است چرا باید به سراغ سرمایه گذاری خارجی برویم.

شقاقی شهری خاطرنشان کرد: هیچ سرمایه گذار خارجی به جز نفت و گاز در بخشهای دیگر وارد نخواهد شد زیرا فضای کسب و کار در اقتصاد ما مهیا نیست. سرمایه گذاری خارجی در صورتی می تواند اشتغال ایجاد کند که مشارکتی و با هدف صادرات محور و  آوردن تکنولوژی های نو و بالا بردن بهره وی صورت گیرد.

راه حل مشکل اشتغال جذب سرمایه خارجی نیست

وی بیان کرد: عددهای سرمایه گذاری خارجی به قدری پایین است که تاثیری بر اقتصاد کشور نخواهد داشت. وقتی اکثر اقتصادهای دنیا در رکود هستند هیچ سرمایه گذار خارجی به کشور نمی آید. اقتصاد مردمی و حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط راهبرد اصلی اشتغالزایی است. تنها راه حل اصلاح نظام بانکی است چون در خدمت اقتصاد سوداگر و اقتصاد سوداگر اشتغال پایدار ایجاد نخواهد کرد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.