۞ امام علی (ع) می فرماید:
آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگی
  • شناسه : 11
  • 25 ژوئن 2014 - 20:05

از حذف بخش حجاب و عفاف و کاهش ناشران تا دل بستن به بادی که شاید بوزد!

مسابقات بین المللی قرآن و نمایشگاه بین المللی قرآن در تهران را می‌توان مهمترین اتفاقات قرآنی کشور و شاید جهان اسلام دانست. اولی یک ماه پیش، از پنجم تا دوازدهم اردیبهشت ماه در تهران برگزار شد که عدم حضور وزیر ارشاد در افتتاحیه آن و عدم حضور رییس جمهور در هیچکدام از روزهای آن حسابی […]

مسابقات بین المللی قرآن و نمایشگاه بین المللی قرآن در تهران را می‌توان مهمترین اتفاقات قرآنی کشور و شاید جهان اسلام دانست. اولی یک ماه پیش، از پنجم تا دوازدهم اردیبهشت ماه در تهران برگزار شد که عدم حضور وزیر ارشاد در افتتاحیه آن و عدم حضور رییس جمهور در هیچکدام از روزهای آن حسابی به چشم آمد. و حال دومین اتفاق بزرگ قرآنی کشور در حالی شب گذشته توسط وزیر ارشاد افتتاح شده که تغییرات ایجاد شده در آن انتقادات زیادی را متوجه دولت یازدهم نموده است.

 

جمع‌تر بنشینید، فقط ۳۰ هزار متر مربع کم داریم!

بیست و دومین نمایشگاه قرآن کریم شب گذشته در باغ موزه دفاع مقدس افتتاح شد، جایی که برای اولین بار قرار است میزبان این رویداد قرآنی باشد چراکه طی سالیان اخیر این مصلی تهران بود که نمایشگاه قرآن را در خود جای می‌داد.

اما این تغییر مکان آنقدرها هم که در جمله بالا دیدید ساده و بی‌حاشیه نبوده است. در حالی که سالیان قبل فضایی ۴۵ هزار متر مربعی در مصلی به نمایشگاه قرآن اختصاص داده می‌شد، فضای اختصاص داده شده به نمایشگاه قرآن امسال چیزی بین ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار متر مربع است، یعنی هفتاد درصد کمتر!

همین کمبود فضا هم موجب شده است تا از میان سیصد ناشر داخلی و ده‌ها ناشر خارجی متقاضی، تنها ۵۰ ناشر داخلی و ۳۰ ناشر خارجی اجازه حضور در نمایشگاه را پیدا کرده‌اند. آمار ناشران حاضر را حجت الاسلام جمشیدی معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد اعلام کرده بود.

اما هنوز که هنوز است هیچ کس دقیقا نمی‌داند دلیل این تغییر مکان چه بوده است چرا که مسئولان حتی به نامه اعضای کمسیون فرهنگی که از چرایی این تغییر مکان پرسیده بودند هم پاسخ نداده‌اند. البته معاون قران و عترت وزیر ارشاد یکبار دلیل این تغییر مکان را برگزاری نماز جمعه در مصلی اعلام کرده است و بار دیگر اینکه مصلی اصلاً جای مناسبی برای برگزاری نمایشگاه نیست.

 

تکیه بر باد!

تغییر مکان نمایشگاه تنها به کاهش فضا و متعاقباً کاهش تعداد ناشران شرکت کننده نیانجامیده است. در حالی که سالهای گذشته بخش اصلی نمایشگاه در فضای مسقف برگزار می‌شد، امسال بیشتر غرفه‌ها در فضای باز و زیر چادر برگزار می‌شود و معلوم نیست غرفه داران و بازدیدکنندگان با هوای گرم تیرماه چگونه کنار خواهند آمد.

البته حجت الاسلام حشمتی ضمن تاکید بر اینکه ایجاد سیستم تهویه در فضای باز کار آسانی نیست به یک راهکار جالب اشاره کرده است: «اینجا ساعت شش به بعد باد خاصی می‌وزد که امیدواریم در طول نمایشگاه ادامه داشته باشد!»

 

حالا بگذریم از مشکلاتی مانند سختی دسترسی عمومی یا کمبود پارکینگ در مکان جدید که احتمالا داد بازدیدکنندگان را در خواهد آورد.

 

کی خسته‌اس؟

تغییر مدت زمان برگزاری نمایشگاه هم یکی دیگر از تفاوت‌های این دوره با دوره‌های سابق است. سال‌های گذشته نمایشگاه به مدت یک ماه از چند روز قبل از ماه مبارک رمضان آغاز می‌شد تا بازدیدکنندگان شهرستانی برای بازدید روزه‌شان به مشکل برنخورد. اما مسال اگرچه چند روز زودتر آغاز شده اما قرار است پانزدهم رمضان به کار خود پایان دهد. با این حساب علاقه‌مندان فقط کمتر از بیست روز برای بازدید فرصت خواهند داشت.

وزیر ارشاد جایی گفته بود همین بیست روز کافی است و کسانی که تمایل به بازدید داشته باشند در همین مدت می‌توانند خود را به نمایشگاه برسانند. او حتی نمایشگاه قرآن را با سایر نمایشگاه‌ها که به گفته وی یک هفته تا ده روز برگزار می‌شوند هم مقایسه کرده بود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.