۞ امام علی (ع) می فرماید:
آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ویژه ها » یادداشت
  • شناسه : 755
  • 04 سپتامبر 2015 - 20:21

بررسی برجام توسطِ مجلس در رأس تمام اولویت هاست؛ خاطره سازی، موضوع سازی و حاشیه سازی ما را غافل نکند

مردم و جریان انقلابی باید بدانند: بررسی برجام توسطِ مجلس در رأس تمام اولویت هاست؛ خاطره سازی، موضوع سازی و حاشیه سازی ما را غافل نکند «خیلی از ملتها در مواقع حساس، حساسیت موقع را نفهمیدند. چون نفهمیدند، حوادث بر سر آنها بار شد، از روی آنها عبور کرد و غافل ماندند و لگدمال حوادث […]

مردم و جریان انقلابی باید بدانند:

بررسی برجام توسطِ مجلس در رأس تمام اولویت هاست؛ خاطره سازی، موضوع سازی و حاشیه سازی ما را غافل نکند

برجام

«خیلی از ملتها در مواقع حساس، حساسیت موقع را نفهمیدند. چون نفهمیدند، حوادث بر سر آنها بار شد، از روی آنها عبور کرد و غافل ماندند و لگدمال حوادث شدند. اگر آن روزی که بعضی از علما در مقابل خودکامگی‌های رضاخان ایستادند، همه با آنها همراهی میکردند، اگر آحاد ملت آگاهانه میفهمیدند که چه اتفاقی دارد در این کشور می‌افتد و می‌ایستادند، شاید ملت ما پنجاه سال جلوتر بود و خسارتهای پنجاه سال دوران انحطاط رژیم طاغوتی و وابسته‌ی پهلوی را تحمل نمیکرد. غفلت موجب میشود که انسان این خسارتها را تحمل کند. غفلت نبایستی به خرج داد. اگر آن روزی که آمریکائی‌ها در این کشور کودتا راه انداختند – آمریکا و انگلیس تواماً، در سال ۳۲ – حساسیتِ موقع درک میشد، اقدام مناسب انجام میگرفت، یقیناً سالها خسارتهائی که عاید شد برای کشور، پیش نمی‌آمد. هوشیارانه حوادث را باید رصد کرد. امام خامنه ای حفظه ا… -۱۳۸۷/۱۱/۲۸»

  1. جنگ نرم ابعاد گسترده ای دارد و لایه های متعدد. عملیات روانی با توجه به مدیریت رسانه ها یکی از لایه های جنگ نرم است. در عملیات روانی به دنبالِ تغییر محاسبات و مدیریت افکار و رفتار طرف مقابل هستند. در زمانه ی ما که رسانه ها نقشِ ابزار عملیات روانی را بازی می کنند می توانند محاسبات مسئولین و مردم و حتی نخبگان یک جامعه را تغییر دهند و اولویت ها را از دستورِ کار خارج کنند. همچنین اولویت های درجه اول یک کشور را به درجات دوم، سوم و غیره تبدیل کرده ودر عوض یک موضوع فرعی را اولویت جلوه دهند. البته؛ مادامی که نخبگان، مسئولین و مؤثرین یک جامعه از هوش بالایی برخوردار بوده و صاحبِ بصیرت باشند دشمن نخواهد توانست محاسبات آنها را تغییر دهد.
  2. در چند سالِ اخیر، اتاق های جنگ نرمِ دشمنانِ نظام اسلامی و مراکز مطالعات استراتژیک آمریکا به صورت رسمی علیه نظام اسلامی فعالیت می کنند و در برنامه بودجه سالانه دولت آمریکا به صورت رسمی برای آنها ردیف بودحه نیز مشخص شده است. چندین برنامه ی درازمدت ۲۰ ساله، ۱۰ ساله، ۵ ساله و میان مدتِ ۲ ساله و کوتاه مدت ۶ ماهه طراحی کرده اند و چندین رهیافت کلی نیز تدارک دیده اند که مجالِ پرداختنِ به آنها در این مقال نمی گنجد. یکی از روش ها و تاکتیک های عملیات روانی دشمنان که یک لایه از جنگ نرم است در طول این سال ها موضوع سازی، تغییر محاسبات، اولویت سازی و مهار افکار بوده است که انصافاً در برخی از مسائل و مقاطع موفق بوده اند.
  3. در طولِ دو سال اخیر که موضوعِ مذاکرات هسته ای و سه توافقِ ژنو، لوزان، وین بین دولت جمهوری اسلامی با ۵+۱ تیتر اول اکثریت قاطع رسانه ها بوده است، اتاق های عملیات روانی دشمنان خارجی و برخی آیینه داران داخلی آنها، در زمان های به خصوص و مقاطع حساس، موضوعاتی فرعی، حاشیه ای یا دستِ چندم را در عرض چند ساعت به موضوع و اولویت درجه اول نظام و مردم تبدیل می کردند تا اذهان از اولویتِ اصلی که همان توافقاتِ پیدا و پنهانِ هسته ای بوده، منحرف شوند. ماجراهایی نظیرِ بورسیه ها، پول های کثیف، دکلِ نفتی، اسیدپاشی اصفهان، نقلِ خاطره های غیرواقع از سوی برخی از انقلابیون سابق، دیدار برخی وزرای دولت اعتدال با فتنه گران و وطن فروشان و چند ده موضوعِ فرعی و حاشیه ای، همه یا اکثر قاطع در طرح عملیات روانی قرار می گیرند.
  4. برخی از عوامل این موضوعات با واسطه و برخی بدون واسطه، تکه ای از پازل جنگ نرم و مدیریت رسانه ای بوده اند. هرچند اکثرِ این موضوعات بعد از مدتِ کوتاهی شفاف می شدند و اتفاقاً عاملِ آنها نیز عوامل مواجب بگیر دشمنان و بعضاً غیرمواجب بگیرِ و نادان بوده اند اما به هر ترتیب این موضوعات برای مدتی مردم را سرگرم کرده و توانِ نخبگان و مسئولین را فرسایشی می کردند تا اذهان و افکار عمومی را از نتایج مذاکرات منحرف سازند. به طور مثال، ماجرای بورسیه بعد از مدتی معلوم شد که دروغ بزرگی بیش نبود! ماجرای دکل نفتی مشخص شد که بر می گردد به پسر وزیر فراری دولت مدعی اصلاحات! یا معلوم شد که خاطراتِ منقول از استادِ نقلِ خاطره، دروغی بیش نبود.
  5. دولت یازدهم در طول این دوسال اخیر تمامی طرح های کلان را متوقف کرده است و تمامی وزارت خانه های و دستگاههای عظیم اقتصادی را به امیدِ رفع تحریم تعطیل و یا کند کرده است. به طوریکه آقای نوبخت می گوید: “دولت یازدهم طرحی مهم تر از رفع تحریم نداشته است!” امروز و بعد از دوسال مردم می توانند قضاوت کنند که این مذاکرات ذره ای تأثیر مثبت بر روند اقتصاد و معیشت مردم نداشته است. اتاق های جنگ روانی دشمنان خارجی که این دولت و مشی این دولت را فرصتی برای نفوذ و رخنه در جمهوری اسلامی دانسته اند و بارها و بارها هم اوباما و هم جان کری به آن اعتراف کرده اند برای اینکه بتوانند افکارِ جامعه ایرانی را از واقعیات دور نگهداشته تا به واسطه ی تفکرِ منفعلانه ی دولت اعتدال، نفوذ خود را تثبیت کنند ناچاراً می بایست موضوعاتِ حاشیه ای و فرعی را در صدر رسانه ها عَلَم کنند و رسانه های زنجیره ای که کاملاً در تیترها و موضعات روزانه شبیه هم عمل می کنند نیز این خط را در داخل پیگیری می کنند.
  6. بعد از توافق وین و امضای برجام که دشمنان با همراهی نابجای تیمِ مذاکره کننده ای ایرانی، آن را از طریق تصویب در شورای امنیتِ سازمان ملل، به سندی الزام آور تبدیل کردند و سعی داشتند نظام اسلامی را در کار انجام شده ای قرار دهند رسانه های زنجیره ای و دولتی بصورت همزمان چند موضوع را نیز دنبال می کردند تا اذهان عموم به سمت بررسی کارشناسانه برجام نرود! مطابق با قانون اساسی امضای هر توافق نامه بین المللی یا هر سندی که برای نظام اسلامی تعهد آور باشد می بایست به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. اما دولت تدبیر و امید به همراهی هیئت رئیس مجلس شورای اسلامی که در رأس آن آقای لاریجانی قرار دارد، نهایت تلاش خود را انجام داده تا این برجام برای کارشناسی و بررسی و نهایت تصویب یا رد به مجلس ارسال نشود! آقای روحانی در کنفرانس خبری به صورتِ عجیبی می گوید:«ما چیزی را امضا نکردیم! قرار شد دولت ها تفاهمی داشته باشند تا نتیجه آن در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد!». بعد از اینکه عکس امضاهای وزاری خارجه ایران و ۵+۱ را به آقای عراقچی نشان می دهند، ایشان می گوید:«این امضاها بچه بازی و برای شوخی بود!».
  7. اختلاف نمایندگان مجلس با لاریجانی رئیس مجلس و همچنین دولتمردان تا آنجا بالا گرفت که رهبر حکیم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمود:«به آقای رئیس جمهور هم گفتم مجلس نباید از بررسی برجام کنار گذاشته شود». در کنار این فرمانِ مهم که برای دولت اعتدال و تیمِ علی لاریجانی خیلی گران تمام شد نمایندگان مجلس می بایست با دقت و با در نظر گرفتنِ خطوطِ قرمز رهبری نظام، که بارها تأکید کرده اند نظام از این خطوط قرمز کوتاه نمی آید، برجام را بررسی کنند.
  8. قطعاً و بدون تردید اتاق های جنگ روانی خارجی و داخلی برای اینکه این فرمایش رهبری به حاشیه رود و همانند خطوط قرمز اعلام شده ی رهبری که توسط دولت و همفکران دولت و رسانه های زنجیره ای سانسور شد، این روزها مسائل جدید و حواشی دیگری را به تیتر درجه یک رسانه های خود تبدیل خواهند کرد! موضوع سازی، اولویت سازی و تغییر محاسبه مردم و مسئولین شگردِ اینهاست. مردم و مسئولین خاصاً نمایندگان مجلس، نخبگان، خواص، رسان های انقلابی و جناح فرهنگی مؤمن باید بدانند مهم ترین اولویت مقطع فعلی، بررسی برجام است! مبادا اسیر خاطره سازی دروغِ برخی از افراد شویم! مبادا اسیر جوسازی و حاشیه سازی و موضوعات فرعی شویم! باید در این مقطع فعلی مهم ترین و اساسی ترین وقت ها و تیترها را به برجام اختصاص دهیم. بحث فسادِ مهدی هاشمی و اعضای خانواده، بحث های حاشیه ای نظیر حصر سران فتنه، بحث های حاشیه ای نظیر بی حجابی در فلان منطقه، فساد فلان مسئول دولتی یا دولت سابق، غیره و غیره را باید هوشیارانه به موضوع اول کشور تبدیل نکنیم! اظهار نظر فلان وزیر در خصوص ایران خودرو، اظهار نظر فلان وزیر در خصوص وضعیت یک قشر خاص و غیره اگرچه موضوعات مهمی هستند لکن نباید به عنوان موضوع اول تلقی شوند. اولویت ترین موضوع این مقطع فعلی، بررسی برجام و کارشناسی آن توسط نمایندگان مجلس است. مطمئناً حمله به مجلس و به نمایندگان انقلابی مجلس در این مقطع بیش از پیش خواهد بود حمایت از مجلس و نمایندگان انقلابی مجلس برای اینکه بتوانند بروی برجام متمرکز شوند وظیفه ی جناح فرهنگی مؤمن است. پرونده سازی های دروغ و جنجال آفرینی و هوچی گری های فتنه گران در این مقطع بیشتر خواهد شد. حال که قطار مذاکراتِ یک طرفه در این دوسال به ایستگاه آخر رسید و حاصل آن توافقِ ضعیفی شده است که بیش از۹۰ درصد به سود حریف و کمتر از ۱۰ درصد به سود ماست و دولت و تمامی همفکران دولت به نادرستی به دنبال تصویب این توافق نامه هستند نباید دست از پا خطا کنیم. فراموش نکنیم! بررسی برجام در مجلس، اولویت فعلی مردم و مسئولین و رسانه ها باشد، خاصاً اینکه دولت محترم هیچ برنامه ی اقتصادی و غیراقتصادی به غیر از این برجام ندارد و رهبری روشن بین هم فرمودند:«مسئله ی بعد از برجام از مسئله برجام مهم تر است».

والسلام

داود مدرسی یان

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.