۞ امام علی (ع) می فرماید:
آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اندیشه دینی
  • شناسه : 1083
  • 26 اکتبر 2015 - 18:55

نظر استاد فاطمی‌نیا درباره دست دادن امام حسین(ع) با عمر بن سعد/دعوت به مناظره یک استاد تاریخ از حجت‌الاسلام نقویان

واکنش‌ها به اظهارات یک خطیب در حضور ظریف؛ نظر استاد فاطمی‌نیا درباره دست دادن امام حسین(ع) با عمر بن سعد/دعوت به مناظره حجت الاسلام سلیمانی متخصص تاریخ از حجت‌الاسلام نقویان بین دو لشکر فقط یک دیدار صورت گرفته شده است که هیچ کس از محتوای آن اطلاعی ندارند.بعدها شایعاتی مطرح شد که خود عمرسعد آن […]

واکنش‌ها به اظهارات یک خطیب در حضور ظریف؛

نظر استاد فاطمی‌نیا درباره دست دادن امام حسین(ع) با عمر بن سعد/دعوت به مناظره حجت الاسلام سلیمانی متخصص تاریخ از حجت‌الاسلام نقویان

بین دو لشکر فقط یک دیدار صورت گرفته شده است که هیچ کس از محتوای آن اطلاعی ندارند.بعدها شایعاتی مطرح شد که خود عمرسعد آن را گسترش داد.
نظر استاد فاطمی‌نیا درباره دست دادن امام حسین(ع) با عمر بن سعد

گروه سیاست جهان نیوز: آیت الله فاطمی‌نیا از اساتید اخلاق و تاریخ در جمع عزاداران حسینی اظهار داشت: شما یک لحظه به آن زمان برگردید اگر نوه پیغمبر و نور چشم پیغمبر و ریحانه پیغمبر سیدالشهدا با چنین آدمی (عمربن سعد) دست می‌داد آیا دیگر از اسلام اثری می‌ماند؟

فیلم زیر، بیانات استاد فاطمی نیا در این باره است:

 

حجت الاسلام نقویان در مراسم شب عاشورا در منزل صادق خرازی که وزیر خارجه نیز در آن مراسم حضور داشت، درباره ماجرای دست دادن اخیر ظریف با اوباما اظهار داشت: چه کردند این روزها درباره دست دادن اما اگر عکس و فیلم بود آن روزها نشان می دادیم روایاتش اما هست که امام حسین(ع) در این روز با عمر سعد هم حداقل یکبار دست داد.

همچنین حجت الاسلام دکتر جواد سلیمانی امیری، محقق و پژوهشگر، استاد حوزه و دانشگاه، دکترای تاریخ و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در گفتگو با صابرنیوز پیرامون مسئله دست دادن امام حسین با عمرسعد که توسط حجت الاسلام نقویان مطرح شد، گفت: نخستین گزارشی که از نهضت عاشورا نوشته شده است توسط أبو مِخنف لوط بن یحیی بن سعید بن مخنف بن سُلیم الغامدی الأزدی (درگذشته به‌سال ۱۵۷ هجری قمری)، مورخ شیعهٔ اهل کوفه نگارش شده است. حتی گزارش های کتاب «ارشاد» شیخ مفید از کتاب این مورخ آورده است.

این استاد تاریخ افزود: در این گزارش آمده است که بین دو لشکر فقط یک دیدار صورت گرفته شده است که هیچ کس از محتوای آن اطلاعی ندارند.بعدها شایعاتی مطرح شد که خود عمرسعد آن را گسترش داد. بنده تمام اسناد را بررسی نمودم که اصلا خود عمر سعد مسئله دست دادن را مطرح نمی کند،نمی دانم این تاریخ سازی را از کجا آورده اند!حتی خود عمرسعد این را مطرح نکرده است و می بینید که اینان از عمرسعد هم جلوتر زده اند!

وی افزود: تحریف تاریخ اسلام و همچنین انقلاب و تحریف امام و بعد از آن رهبری پروژه دشمن است که برخی ها در آن نقش آفرینی می کنند.

دکتر سلیمانی در پایان افزود: ایشان که سواد تاریخی ندارند و اگر دارند همان معمول مطالعات شخصی است. بنده متخصص تاریخ هستم و حاضرم در این زمینه به مناظره بنشینم.

برخی از آثار منتشر شده از ایشان تا کنون عبارتند از:

کتاب «آزمون خواص»/ بررسی نقش خواص در بحران های حکومت امیرالمومنین علی (ع)

اگر ۲۵ سال فاصله نیافتاده بود، امیر المومنین علی علیه السلام برای ساختن آن جامعه مشکلی نداشت اما با جامعه ای مواجه شد که «یأخذون مال الله دولا و عبادالله خولا و دین الله دخلا بینهم» جامعه ای است که در آن، ارزش ها تحت الشعاع دنیاداری قرار گرفته بود. جامعه ای است که امیرالمومنین علیه الصلاه و السلام، وقتی می خواهد مردم را به جهاد ببرد، آن همه مشکلات و دردسر برایش دارد! خواص دوران او ـ خواص طرفدار حق یعنی کسانی که حق را می شناختند ـ‌ اکثرشان کسانی بودند که دنیا را بر آخرت ترجیح می دادند! نتیجه این شد که امیر المومنین علی علیه السلام بالاجبار سه جنگ به راه انداخت؛ عمر چهار سال و نه ماه حکومت خود را دائماً در این جنگ ها گذراند و عاقبت هم به دست یکی از آن آدم های خبیث به شهادت رسید.

کتاب «عدالت در گرداب»/ جریان شناسی تحلیلی حکومت علوی (ع)

انقلاب اسلامی که ادامه حرکت جهانی نبی اکرم (ص)، و بروز دوباره حکومت شیعی در تاریخ است همانند تجربه پیشین خود، امروز از برخی آفت های درونی رنج می برد. آفتهایی که در یک ارزیابی کوتاه به قرابت شگفت آورشان به چالش های دوره پیشین حاکمیت تشیع میرسیم. در آن زمان مردم و جریانهای خاص هر یک به نحوی عدالت مداری علی (ع) را تهدید می کردند. تحجر گرایی و بی بصیرت مردم نسبت به مقام مولا و شرایط آن روز اسلام از سوی دیگر، گردابی را به وجود آورد که عدالت علوی را در خود فرو می برد. از این رو بازخوانی شرایط و مشکلات حکومت علوی از جمله ضروریات امروز ماست. چرا که ما راه و عملکرد خود را در ادامه حکومت مولا تفسیر می کنیم و چالش های پیش روی خود را از همان سنخ می یابیم.

کتاب «از عدالت خانه تا مشروطه غربی»

نگارنده به منظور بررسی چگونگی تبدیل نهضت عدالتخانه به مشروطه‌ی غربی در صدد است علل استحاله‌ی حرکت ضد استبدادی ملت ایران را بررسی و از این رهگذر، تحولات پدید آمده در انقلاب اسلامی را تحلیل کند. بر این اساس در فصل اول این نوشتار، هدف اولیه‌ی نهضت عدالت‌خانه و مشروطه‌ی غربی، بررسی شده، نیز عوامل و پیامدهای تغییر ماهیت نهضت بیان شده است. سپس واکنش علما در برابر انحراف پدید آمده در نهضت مشروطیت، بازگو گردیده است.”

کتاب «امام حسین (ع) و جاهلیت نو»

نگارنده در بخش اول تصویر جامعه عربستان را در چهار مقطع :تاریخ جاهلیت، عصر بعثت، دوران حکومت سه خلیفه اول و روزگار پادشاهی فرزندان ابوسفیان به گونه‌ای مختصر تشریح می‌کند .در بخش دوم به تمایزهای جاهلیت قبل از اسلام و جاهلیت نوین بعد از رحلت پیامبر (ص) اشاره کرده تفاوت موضع رسول اکرم (ص) و امام حسین (ع) را در قبال جهل معاصر تجزیه و تحلیل نموده است .وی در فصول پایانی موضع امام حسین (ع) در قبال جاهلیت نو و تفاوت سیاست‌های آن حضرت در زمان معاویه و یزید را تحلیل می‌نماید .

کتاب «حیات فردی و اجتماعی محمد بن ابی بکر، استاندار علی علیه‌السلام در مصر»

در این کتاب، زندگانی ((محمدبن ابی‌بکر)) از یاران باوفای امام علی (ع) به رشته تحریر درآمده است. دلایل دلباختگی محمدبن ابی‌بکر به امام، و نقش سازنده این شخصیت در جنگ جمل و صفین از جمله مباحث کتاب به شمار می‌آید.

کتب دیگری نظیر «تاریخ تحلیلی اسلام» (از عصر جاهلی تا عصر عاشورا) و «رازداران حریم اهل بیت» پژوهشی درباره باب های اهل‌بیت(ع)

همچنین مقالات متعددی تاکنون از این استاد توانمند به رشته تحریر در آمده است.

عناوین مقالات

آسیب شناسی نخبگان تاثیرگذار در حکومت علوی

چگونگی و چرایی بازگشت به جاهلیت در جامعه پس از پیامبر (ص)

سنت مندی تاریخ در قرآن از منظر شهید صدر

دوازدهم فروردین؛ تحجرگرایی و راهکارهای امام علی (ع) در تحجرزدایی (۱)

نقش نهضت امام حسین (ع) در عزت جامعه اسلامی

محورهای اساسی مبارزات سیاسی حضرت زهرا علیها السلام

رهبران فکرى مشروطه غربى (ماهیت، اهداف، ترفندها)

مرزهاى مدارا و شدت عمل در حکومت امیرمؤمنان علیه السلام

قانون‏مندى تاریخ از منظر عقل و دین (۱)

ضرورت بازنگرى در نقش جریان اعتزال در حکومت امیرمؤمنان(علیه السلام)

پژوهشى پیرامون «باب‌هاى اهل بیت»

مبانی و ممیزات نظام مشروطه در رساله سیاسی میرزای نائینی

نظرگاه مشترک میرزای نائینی و امام خمینی در قلمرو اندیشه و نظام سیاسی اسلام

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.