۞ امام علی (ع) می فرماید:
آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » سیاسی
  • شناسه : 217
  • 25 فوریه 2015 - 22:01

گذر از روحانیت خطری است که جریان اصولگرایی را تهدید می کند/ بزرگان روحانیت با هم تفاهم دارند

گذر از روحانیت خطری است که جریان اصولگرایی را تهدید می کند/ بزرگان روحانیت با هم تفاهم دارند عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که باید اصولگرایی را در درون حوزه های علمیه و روحانیت اصیل و متعهد جستجو کنیم، گفت: متاسفانه برخی اصولگرایی خرج یک حرکت انتخاباتی با محوریت خودشان کردند […]

گذر از روحانیت خطری است که جریان اصولگرایی را تهدید می کند/ بزرگان روحانیت با هم تفاهم دارند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که باید اصولگرایی را در درون حوزه های علمیه و روحانیت اصیل و متعهد جستجو کنیم، گفت: متاسفانه برخی اصولگرایی خرج یک حرکت انتخاباتی با محوریت خودشان کردند و این بزرگ ترین ضربه به اصولگرایی بود.

به گزارش تبیین به نقل از رسا، آیت الله عباس کعبی عصر یکشنبه در دیدار شورای مرکزی مجمع اصولگرایان ولایی قم، با بیان این که واژه اصولگرایی جزو ابتکارات رهبر معظم انقلاب است، گفت: از منظر ایشان اصولگرایی متعلق به همه کسانی است که به مبانی انقلاب معتقد و پایبند هستند و می خواهند در این مسیر حرکت کنند.

وی با بیان این که تلقی رهبری از اصولگرایی تلقی حزبی، جناحی نیست، گفت: از منظر ایشان اصولگرایی به ادعا و حرف نیست؛ آفت اصولگرایی حزب گرایی و جناح گرایی است، اگر اصولگرایی تبدیل به یک جناح و حزب شود این برای جریان اصولگرایی شکست خواهد بود.

آیت الله کعبی با تبیین شاخصه های اصولگرایی، اظهار داشت: اسلام، مکتب اهل بیت، ولایت فقیه و قانون اساسی مهم ترین شاخصه اصولگرایی است؛ هر کس به این چهار اصل پایبند باشد و در عمل تلاش کند برای تحکیم باورها و ارزش های اسلامی و ترویج مکتب اهل بیت و فرهنگ غدیر و عاشورا و انتظارو مهدویت و در چارچوب قانون اساسی حرکت کند و ولایت فقیه را فصل الخطاب بداند اصولگرا محسوب می شود.

الزامات اصولگرایی

وی با تاکید بر این که اصولگرایی الزاماتی دارد، بیان کرد: یکی از الزامات اصولگرایی معرفت است، یک اصولگرا باید شناخت کاملی نسبت به مبانی اسلامی، شاخصه های مکتب و شناخت انقلاب اسلامی و ماهیت انقلاب و گفتمان امام و رهبری داشته باشد و در جهت تبیین آن تلاش و بر اساس خلاءهای موجود به تکلیف عمل کند.

آیت الله کعبی گفت: یکی از تفاوت های اساسی حزب گرایی و اصولگرایی همین نکته است، تشکیلات حزبی قدرت محور هستند؛ برای حزب مهم است که چه کسی می برد، چقدر می برد و چگونه می برد.

وی با بیان این که به لحاظ تاریخچه، احزاب در ستادهای انتخاباتی شکل گرفته اند، پیدا شدن چرخه ثروت و قدرت را در همین مسیر ارزیابی کرد.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: اصولگرا در هر عرصه ای چه عرصه اقتصادی، چه سیاسی و چه فرهنگی و اجتماعی، خلاء مشاهده کند سعی و تلاش او برطرف کردن این خلاءها و برنامه ریزی برای آن است.

اصولگرایی از تعصبات قبیله ای و فرقه ای بدور است
وی با بیان این که حزب گرایی آفات بسیاری دارد اما اصولگرایی این گونه نیست، افزود: یک اصولگرا مؤمن و اهل عمل صالح است، ایمان اصولگرا او را از تعصبات فرقه ای و قبیله ای برحذر می دارد.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که یک اصولگرا ایستا نیست و همیشه در حال نوآوری و ابتکار است، تصریح کرد: اصولگرا دنبال نوآوری و حصارشکنی است، اصولگرا خود را در یک جا محصور نمی کند و تلاش او آماده سازی محیط مناسب برای انجام وظیفه و رشد و بالندگی است و هیچ گاه منتظر دیگران نمی ماند.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب یک اصولگرای واقعی و حقیقی است و ما که ادعای اصولگرایی می کنیم باید ایشان را الگو قرار دهیم، افزود: ایشان همزمان چند نقش را ایفا می کنند، نخست عالم ربانی هستند، تفسیر درستی از نظام هستی برپایه معرفت دینی دارند و به خوبی لایه های عمیق جهان را می شناسند.

آیت الله کعبی اظهار داشت: شاخصه دوم ایشان متفکر اسلامی است، برپایه اسلام نگاه شان به آینده است و افق های آینده را ترسیم می کنند.

اصولگرایی با عقلانیت و خرد سازگاری دارد

وی ویژگی دیگر رهبر معظم انقلاب را حرکت ایشان بر مبنای فقه و قانون دانست و انقلابی گری ایشان بر مبنای فقه می جوشد، گفت: یک اصولگرا الزاما هنجارشکن نیست و به نام انقلابی گری و اصولگرایی از اصول عبور نمی کند، انقلابی گری با عقلانیت، خرد، در چارچوب فقه و قانون سازگاری دارد، یک اصولگرا هرج و مرج گرا نیست.

آیت الله کعبی ابرازداشت: شاخصه دیگر رهبر معظم انقلاب این است که ایشان مربی جامعه هستند، حضرت آیت الله خامنه ای یک عارف در متن صحنه و مربی نفوس هستند، یک اصولگرای حقیقی نیز باید به گونه ای باشد که بتواند تحول آفرین در محیط خانواده، پیرامون و اجتماع باشد.

وی افزود: یکی از آفات اصولگرایی این است که جهانی بیندیشد اما از محیط پیرامون خود غفلت کند، یک اصولگرا باید در پایبندی به ارزش ها الگو باشد.

آیت الله کعبی با بیان این که رهبری اسلام شناس اصیل هستند، گفت: اسلام شناسی ایشان از متن حوزه های علمیه و تراث اصیل برخاسته است، ایشان نقش بالایی برای حوزه و روحانیت قائل هستند به گونه ای که هرچقدر حوزه ها رشد کنند و بالنده شوند، نظام رشد و تعالی پیدا می کند.

جدایی از روحانیت سر از انحراف در می آورد

وی تصریح کرد: برخی به دنبال اسلامی منهای روحانیت و در نتیجه منزوی کردن روحانیت و حوزه های علمیه هستند، اینها با برجسته کردن چند نقطه ضعف به دنبال القای این مساله هستند که از حوزه ها کاری برنمی آید و باید دنبال الگوهایی دیگر باشیم.

آیت الله کعبی یادآورشد: جدایی از روحانیت و دور شدن از خط امام و رهبری سر از انحراف درمی آورد.

آیت الله کعبی با تاکید بر این نکته که ما اصولگرایی را در درون حوزه های علمیه و روحانیت اصیل و متعهد باید جستجو کنیم، یادآورشد: خطوط قرمز مربوط به اسلام و نظام در تجلیل و تکریم و پاسداشت حوزه ها و مراجع و علمای اصیل تبلور می یابد.

وی با بیان این که یک اصولگرا خدمت گذار واقعی است و دغدغه اجرای عدالت دارد، گفت: کشور داری در نظام اسلامی را نمی توان از حرکت به سمت عدالت و پیشرفت تفکیک کرد، این یک شاخص برای اصولگرایی است.

فردی که موضع شفاف با آمریکا و دشمنان قسم خورده انقلاب ندارد اصولگرا نیست

استاد حوزه علمیه قم افزود: یک اصولگرا مجاهد است، از همه ظرفیت های خود استفاده می کند در راه اسلام و تداوم انقلاب و برای خدا کار می کند؛ اصولگرا باید دشمن شناس باشد و مواضع روشنی نسبت به آمریکا، صهیونیسم و دشمنان قسم خورده ملت داشته باشد و الا اصولگرا نیست.

وی یادآورشد: یک اصولگرا، وحدت گرا و خواهان وحدت است، این نیست که بخواهد با محوریت خودش پیش برود، شعار اصولگرای واقعی این است که همه با هم در پرتو ولایت باشیم، نه همه با من؛ منیت و خودخواهی زهر و سم اصولگرایی است.

برخی اصولگرایی را خرج یک حرکت انتخاباتی گذرا کردند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مسؤولیت جریان اصولگرایی را فرا حزبی و جناحی دانست و تصریح کرد: متاسفانه برخی اصولگرایی را به عنوان یک حزب و جناح تلقی کردند و اصولگرایی را خرج یک حرکت انتخاباتی با محوریت خودشان کردند و این بزرگ ترین ضربه به اصولگرایی بود و باعث شدند نیروهای حزب اللهی و متدین فکر کنند اصولگرایی تمام شد.

وی اضافه کرد: اصولگرایی ظرفیت پایان ناپذیری دارد و متعلق به اشخاص نیست که با عدم توفیق شان در یک انتخابات از بین برود، ما باید ظرفیت اصولگرایی را احیا کنیم، بحمدلله بدنه کشور ما اصولگرا، ارزش گرا و تحول گرا است و برای رشد اصولگرایی باید از ظرفیت های نسل جوان استفاده کنیم.

گذر از روحانیت خطری است که جریان اصولگرایی را تهدید می کند

آیت الله کعبی با تاکید بر این که محوریت روحانیت، بزرگان دین در حرکت اصولگرایی باید حفظ شود، تصریح کرد: یک عده ضمن این که با محوریت خودشان به اصولگرایی ضربه زدند و خواستند از ظرفیت روحانیت به نفع خودشان استفاده کنند و بعد که دیدند نشد به این سمت حرکت می کنند که این بار از روحانیت عبور کنند و این خطری است که اصولگرایی را تهدید می کند.

بزرگان حوزه و روحانیت نگاه و تفکر حزبی ندارند

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به این که بزرگان روحانیت متعق به یک جناح و دسته نیستند و تفکر حزبی ندارند، گفت: اصولگرایی یک مکتب و مرام و فلسفه عمیق منبعث از گفتمان انقلاب از دل آن می جوشد، باید این گفتمان را احیا کنیم و مراقب آفات آن نیز باشیم.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: در این مسیر هرچه بصیرت خود را بیشتر و هوشمندانه عمل کنیم میزان موفقیت ما بیشتر خواهد بود، چتر اصولگرایی را نباید محصور کرد، اصولگرایی نه متعلق به یک نهاد و جمعیت خاص است و نه کسی را طرد می کند.

آیت الله کعبی تاکید کرد: اصولگرایی باید به سمتی حرکت کند که همه افراد با هم گفت وگو کنند، البته الان نیروهای ارزشی و اصولگرا بیشتر احساس می کنند که باید منسجم باشند و یکدل.

وی با تاکید بر این که باید مدلی از وحدت اصولگرایی در قم تعریف و متعاقب آن در سراسر کشور فراگیر شود، تصریح کرد: وجود چند تشکل هم اسم و نام اصولگرا در قم ضربه به اصولگرایی است و باید به سمت حل این مشکل حرکت کنید؛ چراکه این مساله پیام منفی برای کل کشور دارد.

آیت الله کعبی بیان کرد: اگر ملاحظه کاری و محافظه کاری انسان را از تکلیف بازدارد و مقابل انقلابی گری شود امری منفی است، اما اگر رعایت خطوط قرمز اسلام و انقلاب باشد بسیار مطلوب است.

بزرگان روحانیت با هم تفاهم دارند

عضو جامعه مدرسین با تاکید بر این که بزرگان روحانیت با هم تفاهم دارند، اظهار داشت: به خلاف تلاش هایی که برخی برای ایجاد تفرقه کردند، بزرگان روحانیت نسبت به فصل الخطاب بودن رهبری و ولایت و حرکت در چتر ولایت برای پیشبرد انقلاب مثل هم فکر می کنند. جلساتی هم در این راستا تشکیل شده و ادامه خواهد یافت و ان شاءالله آثار وحدت بیشتر آشکار خواهد شد.

آیت الله کعبی اضافه کرد: حضرات آیات یزدی، مصباح، مرحوم مهدوی کنی و در حال حاضر آیت الله موحدی کرمانی نیز به عنوان شاگردان امام راحل و یاران صدیق رهبری هر یک دارند خدمت می کنند؛ خود این بزرگان نیز بیان کرده اند که جلساتی با هم خواهند داشت و تبادل نظر خواهند کرد.

بیانات رهبر انقلاب جلوی زیاده خواهی آمریکا در مذاکرات را گرفت
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: بیانات روشنگرانه رهبر معظم انقلاب نقشه آمریکایی ها را خنثی کرد و جلوی زیاده خواهی آنها را گرفت و آنها احساس کردند در یک بن بست به سر می برند.

آیت الله کعبی همچنین از سیاه نمایی های که گاه و بیگاه در سطح جامعه می شود انتقاد و تصریح کرد: یک عده تلاش می کنند با سیاه نمایی نسبت به گذشته و گره زدن مذاکرات هسته ای با تحریم در سطح ملت، خواص و نخبگان نوعی حالت یأس و سرخوردگی ایجاد کنند.

سیاه نمایی گذشته خلاف انصاف است

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یادآورشد: پیشبرد پرونده هسته ای به شکل عزت مند در گرو پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی و توجه به ظرفیت های درونی کشور است و نباید پرونده هسته ای را به پیشرفت اقتصادی گره زد.

آیت الله کعبی با بیان این که سیاه نمایی گذشته خلاف انصاف است، ابراز داشت: ما ضمن این که نسبت به دولت های گذشته هر کدام به شکلی منتقد هستیم، اما معتقدیم همه دولت ها بلا استثنا در چارچوب مدیریت جامع رهبری تلاش کردند کشور را به جلو ببرند؛ بنابراین نباید برای تطهیر خود گذشته را سیاه جلوه دهیم و دیگران را تخریب کنیم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.