یاران۳۱۳ به قلم محمدمتین نجف زاده بررسی می کند:

نگاهی منصفانه و اجمالی به کارنامه ۴ ساله شمس الله بهمئی؛ نماینده سابق رامهرمز و رامشیر/آقای محمدیان هم بخواند

94244711483005680109

دریاب کنون که نعمتت هست به دست

کاین دولت و ملک مى رود دست به دست …

چهار سال، معادل ۱۴۶۰ روز معادلِ ۳۵۰۴۰ ساعت معادلِ ۲۱۰۲۴۰۰ دقیقه و معادلِ۱۲۶۱۴۴۰۰۰ ثانیه گذشت؛ فرصتی که مردم رامهرمز و رامشیر به جناب آقای شمس الله بهمئی دادند مثل برق و باد گذشت. فرصتی که با آزمون و خطاهایی همراه بود ولی گذشت و آنچه ماند نتیجه ی عملکردِ ایشان بر پیکره ی شهرهای رامهرمز و رامشیر است.

به عنوان یک رامهرمزی و به  رسم ” من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق” از همه ی زحمات آقای بهمئی در این مدت تشکر میکنیم. بابت تمامی تلاش ها، سختی ها، شب بیداری ها، سرما و گرما و وقتی را که ایشان در مجلس شورای اسلامی برای مردم شهرمان بخرج دادند تشکر می کنیم. و چند نکته صمیمانه و دلسوزانه و منصفانه را نیز به ایشان که فرزندی از این خطه است و سرمایه ای برای این شهر محسوب میشوند را متذکر میشویم؛ باشد که پذیرای توصیه های ما بوده و درصدد پوشش نقاط ضعف خود بر آمده و نقاط قوت خود را تقویت نمایند و باشد که نماینده منتخب آقای اقبال محمدیان، درصدد تقویت و ادامه نقاط قوت برآمده و در جهت رفع و پوشش نقاط ضعف برآید. بی تردید این زمان برای نماینده جدید نیز به سرعت سپری می شود و مردم شریف رامهرمز و رامشیر پاسخ ایشان را در سال ۱۳۹۸خواهند داد همانطور که امسال پاسخ ۴ سال تلاش جناب آقای بهمئی را دادند.

نقاط قوت و ضعفی که باتوجه به فرصت ها و تهدیدهایی که در این چهار ساله آقای بهمئی وجود داشته است و بنده را برآن داشت که در دو قالب تشکرها و تذکرها گوشه ای از نکات لازم را هم برای ایشان و هم برای مردم بنگارم؛ باشد که موثر افتد.

الف : تشکرها

۱) بابت پیگیری و کلید زنی راه پر فراز و نشیب و ادامه دار تامین آب شرب سالم ، که سالها آرزوی مردم شهرهای رامهرمز و رامشیر بوده و با تلاش های ایشان کلید آغازِ کار زده شد تشکر می کنیم. هرچند آغاز این پروژه در ماه های آخرِ دوره ی ایشان بوده و همین امر نیز شائبه انتخاباتی بودن پروژه را تقویت می کرد ولی این موضوع می تواند محکی برای راستگویی دولت تدبیر باشد که همسو بودن یا نبودنِ نماینده مردمِ یک شهر، ارتباطی با حل مشکل اساسی از جمله آب آشامیدنی آنها نداشته باشد و پروژه را هر چه سریعتر ادامه داده و ثابت کند این پروژه انتخاباتی نبوده و برای تصاحب مجدد کرسی کاملا هماهنگ و همسوی رامهرمز و رامشیر در مجلس نبوده است.

۲) باب تلاش های ایشان جهت تکمیل و راه اندازی بیمارستان مادر و بخش های آن و آوردن دستگاه سی تی اسکن که راه اندازی شد و ام آر آی که در مراحل راه اندازی است جای بسی تشکر دارد. هرچند نقدهایی من جمله تعطیلی برخی بخش های بیمارستان امام خمینی(ره) و تقسیم نیروهای اورژانس و برخی بخش های دیگر بین دو بیمارستان وارد است ولی باعث نمی شود تشکر نکنیم. قطعا وجود زیرساخت های پزشکی جهت حضور پزشک های مجرب در شهرستان از نیازهای اساسی است. البته این موضوع سی تی اسکن و ام آر آی نیز دقیقه نودی بوده و تکمیل آن بعد از انتخابات انجام شده و به همین جهت قبل از انتخابات به سطح باورپذیری نرسیده بود.

۳) راه اندازی مجتمع آموزشی سلامت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در رشته هایی مانند بهداشت دهان و دندان و اورژانس و فوریت های پزشکی از اقدامات ماندگاریست که می تواند به حضور اساتید و پزشکان دانشگاه جندی شاپور اهواز منجر شود.که ان شاءالله نماینده جدید ومسئولین استانی و دولت بتوانند این اقدام را توسعه داده و به وسعت دانشگاه های مانند بهبهان  و یا حتی دزفول برسانند.

۴)تلاش ها در دیگر زمینه ها مانند راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب و امور مربوط به ورزش و اموری که محصول تلاش های ایشان و نماینده قبل و دیگر مسئولین بوده نیز ستودنی است و جای تشکر دارد.

ب: تذکرها

۱) شکست جناب بهمئی در انتخابات نشان دهنده نیاز ایشان به تغییر است. ولی شعار کنونی ایشان  “راه همچنان ادامه دارد” بوده، که البته به انتخاب مردم، ادامه نداشت و در این دوره با کارت قرمز مردم به حضور ایشان در مجلس ، ادامه ی راه ایشان قطعا در جایی خارج از مجلس می باشد.

راه ایشان به جایی غیر از مجلس کج شده است که توصیه می کنیم ایشان قدر خود را دانسته و نقاط ضعفش را برطرف کرده تا ادامه راه ایشان در خارج از مجلس، برای ایشان و مردم مثمر ثمر باشد. راهی که ریزش حدود ۵۰ درصدی رای با خود به همراه داشت، بیراه نیست اگر آنرا سراشیبی  لغزش و سقوط بنامیم. راهی که که منجر به ثبت رکورد نماینده چهار ساله در رامهرمز شد نیاز به تغییر دارد، هم در عمل و هم در شعار!

۲) از این بابت که ایشان چهار سال به نمایندگی مردم شهرستان در مجلس بود و تجربه ای در این زمینه کسب نمودند می بایست این تجربه را در جاهای مختلف برای این مردم بکار ببندد و ای کاش هر نماینده بعد از فرصتی که داشت و در زمان فراغت به نوشتن نقاط ضعف و  قوت خود در امور مجلس پرداخته و با مکتوب کردن آن، این تجارب را در اختیار دیگران بگذارد تا از تکرار آن اشتباهات و تحمیل هزینه های مجدد برای شهر تا حد زیادی جلوگیری شود. لذا امید است رفاقت ها را آغاز کرده و رقابت های انتخاباتی و مبارزات بنری را به زمانی مناسب تر موکول نمایند.

۳) از جمله توصیه های اکید به جناب بهمئی، سرلوحه قرار دادن شایسته سالاری بجای وابسته سالاری در ادامه ی راه است، چه وابستگی های نسبی از نوع فامیل های درجه یک و دو ، چه وابستگی های ستادی و انتخاباتی. دادن فرصت ریاست اداره ای به صرف کناره گیری وی در انتخاباتِ ما قبل، علی رغم عدمِ شایستگی لازم از جمله ی این وابستگی هاست. وابستگی های نسبی در سال های ابتدایی در آموزش و پرورش و دفتر ایشان در تهران سر جای خود، عزل و نصب های چند ماهه در جهاد کشاورزی رامهرمز نیز مثال دیگری است که امیدواریم این تجربه ها را در ادامه کارشان در هر جا که باشند نصب العین قرار دهند.

۴) عدم ارتباط مستقیم با مردم و توده ها؛ موضوع مهم دیگری که لازم به توصیه می دانیم عدم حضور موثر در بین مردم و ارتباط گیری با ایشان توسط جناب بهمیی در دوره نمایندگی شان بود ، حضور ایشان در بین مردم ضعیف بوده و ایشان دیر متوجه شدند که انتخاباتی دیگر در راه است.ارتباطات محدود و گزینشی در بین برخی لیدرهای انتخاباتی ایشان نمی تواند ارتباط با مردم نام بگیرد. اهمیت موضوع ارتباط با مردم از این جهت است که این ارتباط می توانست هم توجه و علمشان به دردهای مردم را بیشتر کرده و هم از انتقادات آنها استفاده کنند و از تشویقاتشان روحیه بگیرند. البته نقش ضعیف دفتر ارتباط مردمی منتسب به جنابشان را نیز در این باره نمیشود نادیده گرفت. تزلزل و عدم ثبات در سمت رییس دفتر شهرستان نیز گواه این موضوع است.

توصیه می کنیم در ادامه راه هر کجا باشند و نماینده هر سازمان، بخش یا هر گروهی در هر کسوت و مسئولیتی باشند ارتباط و گزارش دهی به بدنه مردمی یا مدیریتی آن گروه و سازمان را فراموش نکنند.

۵) یکی از مشکلات اصلی شهرستان موضوع بیکاری جوانان بوده که با توجه به شرایط زمین های حاصلخیز و منابع و معادن نفت و گاز در شهرستان حداقل توقعات مردم را نیز برطرف نکرده است. اقدامات ایشان در زمینه تلاش برای حل مشکلات بیکاری درخور توجه نبوده است. که البته این مشکل فقط مربوط به شهر ما نبوده و کل کشور گریبان گیر آن هستند. ولی عدم استفاده و مدیریت صحیح از منابع و معادن و دیگر استعدادهای خدادادی این منطقه چه در زمینه گردشگری و چه در زمینه های توسعه کشاورزی و … از نارضایتی هایی است که می تواند هر نماینده و مسئولی را در این شهرستان در جایگاه اتهام کم کاری برای مردم قرار دهد.

۶) مشکلات امنیتی –امنیت اجتماعی- در دوره ایشان با اکثر دوره های قبل برابری می کند. ایشان می توانست از ظرفیت کمیسیون امنیت ملی مجلس و از طریق شورای عالی امنیت ملی و همچنین وزارت دادگستری و دیگر دستگاههای مسئول استفاده کند و بخش مهمی از این معضلات امنیتی قومیتی و اجتماعی را حل نماید. متأسفانه در این زمینه اقدامی شایسته و در خورد از ایشان ندیدیم. حتی حضور ایشان در رأس یک هیئت بلندپایه می توانست آتش این درگیری های قومیتی را خاموش کند. ولی این اتفاق هم نیفتاد!

۷) عدم حضور در جلسات نخبگانی و پرسش و پاسخ با منتقدین؛ یکی از نقاط ضعف ایشان ترس از ورود به جلسات نقد و انتقاد بود. این ضعف باعث شده بود تا در خیلی از جلسات حضور پیدا نکند و از خیلی از نظرات و مسائل بی بهره بماند.

قطعاً نقاط قوت و ضعف بیش از اینهاست اما ما سعی کردیم بصورت خلاصه و اجمالی به چند نکته اشاره کنیم. در پایان برای ایشان، چه در زمینه علمی و ادامه تحصیل، چه در زمینه کاری و مدیریتی آرزوی موفقیت و سربلندی داریم و امیدواریم در هرجا که باشند خود را نماینده مردم رامهرمز در آن مسئولیت دانسته و از تلاش برای مردم شهرش دریغ ننمایند و امیدواریم نماینده جدید سعی کند که نقاط قوت آقای بهمئی را تقویت کرده و نقاط ضعف را برطرف نماید وگرنه تفاوتی را در شهرهای رامهرمز و رامشیر نخواهیم دید.

والسلام

محمدمتین نجف زاده

۱۸ خرداد ۹۵

این خبر را به اشتراک بگذارید :