۞ امام علی (ع) می فرماید:
آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خوزستان » یادداشت
  • شناسه : 1615
  • 25 دسامبر 2015 - 7:12

آزموده را آزمودن خطاست!

سخنگوی یاران انقلاب اسلامی نوشت: آزموده را آزمودن خطاست! انسان موجودی است دارای اختیار و برخوردار از حق انتخاب. به خاطر همین مختار بودن نیز مسئول و پاسخگو است. آیات متعددی در قرآن نیز از سوی پروردگار، به صراحت نسبت به این حق انتخاب انسان و مسئولیت حاکی از آن، اشاره دارد که از آن […]

سخنگوی یاران انقلاب اسلامی نوشت:

آزموده را آزمودن خطاست!

tyyt

انسان موجودی است دارای اختیار و برخوردار از حق انتخاب. به خاطر همین مختار بودن نیز مسئول و پاسخگو است. آیات متعددی در قرآن نیز از سوی پروردگار، به صراحت نسبت به این حق انتخاب انسان و مسئولیت حاکی از آن، اشاره دارد که از آن جمله است:«همانا ما راه را نشان دادیم چه سپاسگزار باشید چه کفران کننده». «در انتخاب دین و آیین اجباری نیست ، چون راه رشد از راه گمراهی مشخص شده است».«هر کس در گرو عمل خویش است». مشیت و خواست پروردگار به دلیل مختار بودن انسان در انتخاب راه خود، با مسیر انتخاب او همسو است. قرآن کریم در این مورد اشاراتی دارد، برای مثال: «به درستی که خداوند تا زمانی که ملتی به تغیر وضع خود اقدام نکند، وضع آنان را تغییر نمی دهد».در روز رستاخیز که روز حساب و بازخواست الهی است، همه پرسش ها از چرایی و چگونگی انتخاب هایی است که انسان ها در زندگی کرده اند. و جالب این است که خداوند متعال به قدری این حق انتخاب را اساسی و لازمه حیات انسان ها می داند که در برابر بهانه جویی های آنها در اجبار و الزام های اجتماعی، به آنها می گوید:«مگر زمین خداوند وسیع و گسترده نبود، چرا مهاجرت نکردید». با این وجود سرنوشت انسان به انتخاب های او بستگی دارد. ولی آیا معیارها و ملاک های یک انتخاب درست را می دانیم؟! انسان ها در زندگی دست به انتخاب های متعددی می زنند از جمله: انتخاب دوست، انتخاب رشته و دانشگاه، انتخاب ماشین و خانه، انتخاب همسر و … که همه این انتخاب ها شخصی هستند و آنها سعی می کنند که بهترین را برگزینند. ولی یکسری انتخاب هایی هم است که عمومی است مثل انتخاب نماینده مجلس، ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و … که لازم است انسان نیز در این نوع انتخاب ها هم حساسیت لازم را به خرج دهد و دست به انتخاب اصلح بزند. اما در این نوع انتخاب دیگر نمی توان فقط منافع شخصی و حزبی را در نظر گرفت بلکه در سطحی وسیع تر باید منافع عمومی و مصلحتی بالاتر را ملاک قرار بدهیم. حال که تا انتخابات مجلس چند ماهی بیشتر نمانده باید اول تکلیفمان را با خودمان مشخص کنم که معیار انتخابمان چه چیزی می خواهد باشد؟! ثروت! شهرت! قدرت! قومیت! مهندس و دکتر و سید بودن! یا صلاحیت داشتن و شایسته بودن! تخصص داشتن و متعهد بودن! کدام یک؟! بیایید درست انتخاب کنیم و درست انتخاب کردن را بیاموزیم. همانند قوم بنی اسرائیل نباشیم که در انتخاب طالوت به عنوان فرمانده مخالفت کردند زیرا که او فقیر بود و شهرت نداشت. طالوت چوپان فقیرى بود که از هیچ شهرت و معروفیتى برخوردار نبود ولى شخص بسیار لایق و کاردانى بود و از لحاظ جسمى و کاردانى بر دیگران برترى داشت و حضرت اشموئیل از جانب خدا دستور داشت که طالوت را به فرماندهى برای جنگ با جالوت برگزیند. ولى آنها گفتند: از کجا او بر ما حکومت داشته باشد، حال آن که ما براى این امر شایسته تریم و او از مال دنیا چیزى ندارد؟ (بقره، ۲۴۷). طالوت قدرت مالى ندارد و ما از او براى فرماندهى شایسته‏تر هستیم ولى پیامبر گفت: خدا او را بر این کار برگزیده است و او را از لحاظ جسمانى و علم و دانش فزونى داده است. خداوند از قرآن برای شما مثلی زده است باشد که عبرت بگیرد. انسان عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود، وقتی انتخابی اشتباه بود دیگر آزموده را آزمودن خطاست. مبادا انتخاب هایمان رنگ و بوی بنی اسرائیلی داشته باشند و به کسی رأی بدهیم که به باند های قدرت و ثروت متصل باشد ، متعلق به قوم و طایفه ما باشد و یا صرفا پیشوندش “دکتر ” و یا”سید” باشد.

آخر پیام/

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.