۞ امام علی (ع) می فرماید:
آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اندیشه دینی » ویژه ها
  • شناسه : 664
  • 15 آگوست 2015 - 7:28

عدم همراهی خواص و مردم، امام علی را خانه نشین کرد

دکتر علی مصباح یزدی در رامهرمز: عدم همراهی خواص و مردم، امام علی را خانه نشین کرد امام فرمود: رئیس جمهور اگر امضای ولایت فقیه را نداشته باشد هم طاغوت است آیا امروز مردم ما می دانند که امام چرا و به چه دلیل این موضوع را مطرح کرد؟ آیا مؤمنین و مردم به این […]

دکتر علی مصباح یزدی در رامهرمز:

عدم همراهی خواص و مردم، امام علی را خانه نشین کرد

امام فرمود: رئیس جمهور اگر امضای ولایت فقیه را نداشته باشد هم طاغوت است آیا امروز مردم ما می دانند که امام چرا و به چه دلیل این موضوع را مطرح کرد؟ آیا مؤمنین و مردم به این سخن امام از بن دندان اعتقاد دارند؟

حجت الاسلام مصباح یزدی گفت: انگار که خداوند در غرب است و از آنجا وحی می فرستد ، و ما باید آنها را ترجمه کنیم و مو به مو عمل کنیم.علت این موضوع چیست؟مگر اینها مسلمان نیستند؟مگر بعضی از اینها مدتها درس دین نخواندند،پس چرا عملشان این را نشان نمی دهد؟مشکل در این  است که ما رابطه ی بین آن اعتقادات با عملمان را فراموش کرده ایم یا اینکه اصلا از اول یادنگرفته ایم و نمی دانیم.

به گزارش یاران ۳۱۳ به نقل از رامهرمزنیوز حجت الاسلام دکتر علی مصباح یزدی در افتتاحیه دوره تربیتی مصباح الهدی در رامهرمز گفت: امروزه هرجای دنیا را که نگاه می کنیم ظلم و فساد ، فضا را پرکرده است و انواع فسادهای عقیدتی،فسادهای رفتاری،فسادهای فردی و اجتماعی فراوان است و این نوید را به ما می دهد که ظهور آن حضرت نزدیک باشد.

وی با اشاره به خوسازی برای ظهور آن حضرت ادامه داد: در این میان باید از خود سوال کرد که ، ما چه کرده ایم و چه باید بکنیم که زمینه را برای ظهور آن حضرت آمده تر بکنیم؟ ،قطعا صرف زیاد شدن ظلم و فساد باعث ظهور حضرت نخواهد شد ، چون آن چیزی که باعث غیبت حضرت شد،این بود که مردم آمادگی قبول حکومت و دستورات آن حضرت را نداشتند.

فرزند ارشد علامه مصباح یزدی ضمن تأکید بر اینکه جامعه را باید برای ظهور حضرت آماده کرد، افزود: دلیل غیبت امام ، آمادگی نداشتن مردم در قبول  اسلام ناب بود و نمی توانستند زیر بار عدالت و دستورات امام بروند.

ایشان آگاه نبودن مردم و خواص را دلیل عدم حضور آن حضرت در جامعه دانست و گفت:عدم همراهی خواص و مردم، امام علی را خانه نشین کرد؛ رهبر حکیم انقلاب که از حضرت امیرالمؤمنین بالاتر نیست؛ باید مواظب باشیم و مردم را آگاه کنیم/ یازده امام ، قبل  از امام زمان وجود داشتند ولی مردم آنها را یاری نکردند و یکی یکی پشت سرهم شکنجه کردند و زندانی کردند و نهایت به شهادت رساندند. پس علت غیبت این است که مردم آماده بشوند و به آن حدی از معرفت و آمادگی روحی برسند که بعد از ظهور حضرت ، با رغبت آن حضرت را بپذیرند و راه سعادت خود را در سایه ی حکومت آن حضرت ببینند.

وی گفت: قطعا اگر یک جامعه ای بخواهد به این حد برسد باید مبانی فکری و معرفتی آن کامل باشد و بداند که برای چه باید حکومت الهی را به جای حکومت مردم بپذیرد،چرا باید قوانین الهی را به جای قوانینی که مردم دوست دارند به آن عمل کنند بپذیرد،چرا ارزش های اخلاقی ای را باید بپذیرند که آنها را به خدا نزدیک می کند ،به جای آن ارزشهایی که برای آنها رفاه و آسایش زندگی دنیوی را به ارمغان می آورد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این امر ممکن نیست مگر اینکه مردم بدانند ، خدا کیست؟ و رابطه اش با زندگی ماچیست؟ بسیاری از مردم ، حتی مردم مسلمانی که در اطراف خود ما زندگی می کنند،آنها را می بینیم و با آنها تعامل داریم و احیانا برای ما تصمیم می گیرند و مجریان زندگی ما هستند ، بسیاری از آنها خدا را قبول دارند ، پیغمبر را قبول دارند،معاد را قبول دارند،نماز می خوانند و روزه می گیرند ولی وقتی نوبت به مسائل اجتماعی می رسد ،رفتارشان ، اخلاقشان و تصمیماتشان هیچ فرقی با غیر مسلمانان ندارد.

وی سپس گفت: در مسائل سیاسی وارد که می شوند ، انگار که نه انگار که اصلا خدایی وجود دارد، در مسائل اخلاقی وارد که می شوند،اظهار نظر می کنند یا رفتارشان را آدم مطالعه می کند انگار که نه انگار اصلا هیچ اعتقادی به معاد ندارند.در برخوردهای اجتماعی ، در مسائل اقتصادی و در مسائل تعلیم و تربیت گویا که اصلا خدا وحی نفرستاد است و تمام معارف و دستورالعملها از غرب باید بیاید و آنچه که از آن طرف می رسد وحی منزل است.

حجت الاسلام مصباح یزدی گفت: انگار که خداوند در غرب است و از آنجا وحی می فرستد ، و ما باید آنها را ترجمه کنیم و مو به مو عمل کنیم.علت این موضوع چیست؟مگر اینها مسلمان نیستند؟مگر بعضی از اینها مدتها درس دین نخواندند،پس چرا عملشان این را نشان نمیدهد؟مشکل در این  است که ما رابطه ی بین آن اعتقادات با عملمان را فراموش کرده ایم یا اینکه اصلا از اول یادنگرفته ایم و نمی دانیم.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی افزود: اعتقاد به خدا لازمه اش این است که ما در سیاست ،حکومت الهی و اسلامی را بپذیریم و نه هیچ حکومت دیگری را،اعتقاد به پیامبر لازمه اش این است که در اقتصاد ، ما زیر بار اقتصاد سرمایه داری نرویم و باید دستورات اسلامی را در اقتصاد عمل بکنیم. اعتقاد به معاد این است که،اگر واقعا قبول داریم که یک دنیا بعد از  مرگ هست و به نتایج اعمال ما رسیدگی می  شود در قضاوتهای اخلاقی، درمسائل اجتماعی و در روابط بین الملل ملاحظه کنیم که این رفتارها چه تاثیری در سعادت ابدی ما دارد و چه تاثیری در شقاوت ما ممکن است داشته باشد.

وی گفت: وقتی برای یک جامعه تصمیم می گیریم ،تصمیمی بگیریم که این جامعه در مجموع به خدا نزدیکتر بشود نه اینکه تمام هم و غممان این باشد که چکار کنیم که این جامعه به آمریکا نزدیکتر بشود،این سعادت نیست،این افتخار نیست،افتخار این است که ما در پایان برناممون بتوانیم نشان دهیم که ما یک قدم جامعه را به خدا نزدیک کردیم.

دکتر علی مصباح گفت:خداوند یک نعمت بزرگ به ما عنایت کرده است که بعد از حضرت امام(ره) همان راه را دارد ادامه می دهد و با همان تیزبینی نظام را به سوی اهداف اسلامی اش به پیش می برد ولی هیچ وقت در تاریخ ما ندیده ایم و نشنیدیم که فقط یک نفر رهبر بتواند جامعه را به یک سمتی هدایت بکند ، اگر مردم نخواهند و مردم همراهی نکنند اگر مردم اینقدر روشن بینی نداشته باشند که حقانیت رهبر را و حقانیت راه و آرمانش را درک کنند، رهبر به تنهایی کاری ازش ساخته نیست.

وی گفت:چرا بعد از امیرالمونین(ع) ،حکومت هیچ وقت دست امامان نبود؟ ، بلکه آنها را به بدترین وجهی خانه نشین کردند،شکنجه کردند،تبعید کردند، زندان کردند و همه را بلااستثنا به شهادت رساندند.چرا مردم شورش نکردند؟چرا مردم نیامدند پای کار؟برای اینکه مردم ناآگاه بودند و دنبال زندگی دنیایشان بودند.

وی ادامه داد:امام خمینی(ره) می گفت:رئیس جمهوری که مردم همه به آن رای داده باشند،اگر ولی فقیه پای آن را امضا نکند این طاغوت است و اطاعت از او حرام است و هیچ فرقی با شاه ملعون ندارد.آیا چند درصد از مردم ما این را باور دارند و می دانند چرا؟اگر باور نکنیم،اگر اکثریت مردم به این اعتقاد نرسیده باشند خیلی راحت افرادی می توانند بیایند رای مردم را بخرند ، آرای مردم را جمع کنند و ولی مسلمین را خانه نشین کنند.

حجت الاسلام مصباح گفت: آگاهی بخشی به مردم و ظیفه ماست،اگر بخواهیم قدمی در این راه بردایم و وظیفه مان را انجام بدهیم.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.