۞ امام علی (ع) می فرماید:
آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ویژه ها » یادداشت
  • شناسه : 382
  • 12 ژوئن 2015 - 7:48

یادداشت: رتبه ی دانش آموزان رامهرمز با اردوی کیش بهتر نمی شود!

هوالحبیب یادداشت: رتبه ی دانش آموزان رامهرمز با اردوی کیش بهتر نمی شود! “سرلوحه و محور برنامه های آموزش و پرورش در تنظیم کتاب، در تربیت معلم، در نظارت بر کار بخش های مختلف آموزش و پرورش، در نظارت بر کار آموزش دهندگان و داخل مدارس، باید بر این باشد که ببیند آیا تفکر اسلامی […]

هوالحبیب

یادداشت:

رتبه ی دانش آموزان رامهرمز با اردوی کیش بهتر نمی شود!

“سرلوحه و محور برنامه های آموزش و پرورش در تنظیم کتاب، در تربیت معلم، در نظارت بر کار بخش های مختلف آموزش و پرورش، در نظارت بر کار آموزش دهندگان و داخل مدارس، باید بر این باشد که ببیند آیا تفکر اسلامی منتقل می شود.آموزش و پرورش از روزمرگی بیرون بیاید”.      رهبر معظم انقلاب/

مدتی است تبلیغاتی را در سطح مدارس و سطح شهرستان رامهرمز مشاهده می کنیم با عنوان”اردوی تفریحی کیش”، ویژه ی دانش آموزان سوم و چهارم دبیرستان با همت یک خیّر محترم. این برنامه از سوی آموزش و پرورشِ شهرستان رامهرمز برنامه ریزی شده است. حال به نظرم نکات بسیار مهمی در این زمینه مطرح است که به چند نکته اشاره می کنیم.

  1. مطابق آمار اعلام شده از سوی برخی منابع آماری استانی، آموزش و پرورش شهرستان رامهرمز در باب آموزش و پرورش در جایگاه ۲۸ استان خوزستان قرار دارد – خوب دقت کنید – جایگاه ۲۸ ام استان! یعنی رتبه ی ۲۷ شهر دیگر استان از شهر رامهرمز بهتر و بالاتر است. اینکه چرا جایگاه شهرستان رامهرمز بسیار پائین و وخیم است را به مجال دیگری می سپریم که در آینده ی نزدیک به رشته قلم درخواهیم آورد، اما چند نکته را مطرح می کنیم.
  2. عدم چشم انداز، عدم طرح و عدم برنامه ریزی صحیح برای آینده و سال های آتی از جانب آموزش و پرورش شهرستان و چسبیدنِ به طرح های بخشنامه ای مراجع استانی و کشور، عدم تحرک اداره آموزش و پرورش، تصمیم های آنی و لحظه ای، عدم حمایت معنوی و مالی از معلمان، عدم تجهیز مدارس به امکانات اولیه – چه برسد به امکاناتِ پیشرفته و نوین، عدم آموزش به روزِ معلمان مدارس، عدم پرداخت سرانه مدارس و یا بالا بردن سرانه ی مدارس، سطح پائین علمی معلمان و عدم برنامه برای این معضل، عدم برنامه ریزی قوی برای کنکور و المپیاد دانش آموزان و تمرکزگرایی و ده ها دلیل مستحکم را می توان از جمله دلایلی دانست که رتبه آموزش و پرورش شهرستان رامهرمز را در جایگاه ۲۸ ام نگه داشته است. البته هر کدام از این دلایل را باید مفصلاً و علمی و آماری مورد بررسی قرار داد و راهکارهایی را برای تحتِ پوشش قرار دادنِ این معضلات ارائه کرد.
  3. البته آموزش و پرورش رامهرمز دارای نقاط قوتی هم هست همانند تواناییِ جذبِ کمک های خیرین. بطوریکه در دوسال اخیر شهرستان رامهرمز رتبه ی ممتازِ جذب کمک های خیرین در استان خوزستان را نصیب خود کرده است و حتی در سطح کشوری نیز رتبه ی مناسبی است و جای تقدیر و تشکر دارد. اما از جهتی باید همین مسئله را نیز مورد بررسی قرار داد اینکه مبالغ جذب شده در طی این دوسال کجا هزینه شده اند؟ آیا اولویت های آموزش و پرورش در نظر گرفته شده اند؟ اولویت های آموزش و پرورش در واقع سرمایه گذاری در بخش آموزش و بخش تربیتی و پرورش، تجهیز مدارس، حمایت معنوی و مالی از مدارس و معلمان، آموزش و تربیتِ معلمان و … می باشد آیا می توان ادعا کرد که مبالغ جذب شده، صرف و هزینه اولویت ها شده است؟ خیر؛ به گفته ی مسئولینِ آموزش و پرورش شهرستان، کمک های جذب شده غالباً صرف ساخت و سازهایی نظیرِ ساختمان جدید آموزش و پرورش، خوابگاه و مهمانسراهای آموزش و پرورش و بخش کوچکی از مدارس شده است. به نظر می آید مسئولین محترم محلی آموزش و پرورش می توانستند این مبالغ را در جای مناسب تر هزینه کنند چرا که مدارس سطح شهرستان و حومه در بدترین شرایط هستند چرا که از امکانات اولیه نظیر امکانات سرمایشی و گرمایشی و حتی آبسردکن محروم هستند چه برسد به وسایل و تجهیزات پیشرفته! و بخش آموزش مدارس نیز دچار ضعف های اساسی است. بخش پرورش نیز که به حال خود رها شده است و متأسفانه بخشِ فعالیت های فرهنگی در مدارس نیز دچار معضلات اساسی است.
  4. خروجی عملکرد آموزش و پروش شهرستان را باید در آمار قبولی کنکور و یا معدل امتحانات نهایی و … نیز دید. به جد می توان گفت که ما در رامهرمز برنامه ریزی قوی و صحیحی برای کنکور و المپیادهای علمی نداریم. حال در این شرایط که برنامه ریزی برای کنکور دانش آموزان شهرستان در رشته های نظری(ریاضی و فیزیک، تجربی، انسانی و هنر)، فنی و حرفه ای و کاردانش بسیار ضعیف است تبلیغاتی را شاهدیم که به زعمِ اولیه، برای تشویقِ دانش آموزان سوم و چهارم به قبولی با معدل بالا در امتحانات نهایی و یا قبولی در کنکور و یا رتبه بالاست. برگزاری یک اردو و یا دادنِ هدایای با ارزش، صرفِ تشویقِ دانش آموزان شهرستان، بسیار خوب و مورد پسند است اما کاش می شد جذب کمک های خیرین، برای برنامه ریزی هدفمند و تأثیرگذار صورت می گرفت نه برای کارهای مقطعی. حال که همین است نیز جای شکرش باقی است. اما باز نکته ی دیگری که باید به آن اشاره کرد، مکان این اردو است. چرا کیش؟! آیا هدف اردو یک هدف تربیتی و پرورشی و در این راستاست؟ یا نه صرفاً برنامه ای برای تفریح و خوش گذارنی برقرار کنیم؟! اولاً کاش هزینه ی این اردو بصورت نقدی به خودِ دانش آموزان داده شود تا در این وانفسای مشکلات اقتصادی دردی را دوا کند ثانیاً مکان اردو برای جوانان و دانش آموزان ما مناسب نیست. حالا چون متأسفانه ضوابطِ حاکم بر کیش کمی سست است ما باید آنجا را انتخاب کنیم؟ برای دختران و پسران جوان؟! با کدام هدف؟ چرا مشهد برگزار نشود؟ هم یک اردوی تربیتی است هم باصفاست و جاهای دیدنی و تفریحی نظیر بزرگترین شهربازی ها و شهرآبی کشور در آن دائر است و جوانان و دانش آموزان در کنار زیارت برای تفریح به آنجا برده شوند و یا اصفهان، همدان و … . مکان های تفریحی، علمی، زیارتی و … به وفور وجود دارد. قطعاً تأثیر بسیار بهتر و بیشتری نسبت به کیش دارد. هیچ یادمان نمی رود که در سال ۸۱ وقتی وزیر علوم دولت وقت مجوز برگزاری اردوهای کیش را امضا کرد با واکنش صریح رهبر حکیم انقلاب مواجه شد و ایشان در جلسه ای با حضور رئیس جمهور وقت و هیئت دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالب مهمی را ایراد فرمودند که بدین شرح است:” دانشجو را به کیش می برند؛ به جای کیش، سفر اصفهان یا مشهد را تدارک ببینید؛ بگذارید سفر او دستاورد معنوی داشته باشد. جوان هر جا برود، کیف حلال می کند. جوان از خوشی های جوانی لذت می برد. در سنین ما، از غذایی که ما خیلی لذت نمی بریم، جوان می خورد و لذت می برد؛ از منظره ای که اصلاً برای ما جاذبه یی ندارد، جوان کیف می کند؛ این خاصیت جوانی است. چون پیرمردها این دوره را گذرانده اند، می دانند آن جا چه خبر است؛ دوستانی که اطلاع ندارند، بدانند. می خواهید جوان را سفر ببرید؛ یک سفر روستایی هم که او را ببرید، برایش تنوع است و شادی دارد. آیا باید حتماً او را به کیش ببرند، چون در آن جا بعضی از ضوابط سست است ـ البته برخلاف حق سست است ـ و این جوان بتواند ضابطه شکنی کند؟!”     بیانات رهبر حکیم انقلاب – شورای عالی انقلاب فرهنگی –    ۱۳۸۱
  5. در پایان ضمن احترام به مسئولین محترم و تقدیر از زحمات مسئولین زحمت کش اداره آموزش و پرورش انتظار می رود در کنار برنامه های مدونِ و تجدیدنظر در سیاست های کلان آن اداره، نسبت به اینگونه مسائل نیز هوشیاری ویژه ای داشته باشند چرا که اینگونه کارها رتبه آموزش و پروش و رتبه دانش آموزان ما را بالا نمی برد بلکه به لحاظِ پرورش ما را عقب تر هم می برد. إن شاءا… که تجدید نظر شود.

والسلام/

داود مدرسی یان/

یک معلم ساده

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.