۞ امام علی (ع) می فرماید:
آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » یادداشت
  • شناسه : 871
  • 26 سپتامبر 2015 - 10:55

عربستان و بحران بیش فعالی

در حاشیه شهادت حجاج بیت الله الحرام عربستان و بحران بیش فعالی به گزارش پایگاه خبری یاران ۳۱۳؛ حاج زاهد احمدی نوشت: عربستان ازدیرباز خادمین حرمین شریفین لقب گرفت. حجم گسترده سفرها و سرازیر شدن دلار های زیارتی از یکطرف، ذخایر عظیم نفتی و وابستگی تکنولوژی روز دنیا به انرژی و فروش منابع نفتی، این […]

در حاشیه شهادت حجاج بیت الله الحرام

عربستان و بحران بیش فعالی

به گزارش پایگاه خبری یاران ۳۱۳؛ حاج زاهد احمدی نوشت:

عربستان ازدیرباز خادمین حرمین شریفین لقب گرفت. حجم گسترده سفرها و سرازیر شدن دلار های زیارتی از یکطرف، ذخایر عظیم نفتی و وابستگی تکنولوژی روز دنیا به انرژی و فروش منابع نفتی، این کشور را به امپراطوری سرمایه ای بدل کرده که بدیلی برایش در سرتاسر گیتی یافت نمیشود. عربستان بواسطه دارا بودن ویژگیهای بی مثالش در تیررس توجه و احترام بین المللی قرار گرفت. حج، قبله گاه مسلمین عالم، میعادگاهی برای وصال گردیده و بازارش هیچگاه به آفت کساد مبتلا نشده و احترامی مضاعف برای میزبانش تولید کرده،دلارهای سرازیر شده نفتی از سوی دیگر وجهه ای تاجرانه به این کشور بخشیده و جایگاه عربستان را در معادلات متنوع بین المللی ارتقا داده است. لذا اگر بخواهیم تمامی ویژگی های مادی و معنوی را که منجر به نقش آفرینی و اعتبارزایی یک کشور در بزنگاهای مختلف جهانی برشماریم کشورعربستان را میتوان جز چند کشور برنده این بخت آزمایی به شمار آورد.اما ایامیست این کشور دستخوش بی تدبیری های آرمانگرایانه ذهن تاریخ پندار خویش است. رویش قرائت تکفیر گرایانه و اوج آن در هزاره سوم(ظهور القاعده، طالبان،داعش) و حمایت مادی و معنوی ازاین گروه ها،بازی کردن نقش شیخوخیت و پدرسالارانه در کشورهای تسنن مذهب منطقه، تعارض آشکار و جدی با داعیه طلبی شیعی،کشور را در عرصه های منطقه ای و بین المللی با چالش های جدی روبرو نموده است. شاخه غیرسیاسی وهابیت در عربستان با تکیه بر انبان مالی این کشور کم تجربگان آل سعود را به ورطه نزاع ایدیولوژیک انداخت.

نفوذ معنوی عربستان در خاورمیانه، اعتبار بین المللی و جایگاه دو قطبی اسلامی اش میتوانست این کشور را در عرصه هایی نظیرِ حمایت از روند صلح جهانی، تحرک های انسان دوستانه، فعالیت های زیست محیطی و محوریت گفتگوی بین ادیان به تک قطبی بلامنازع تبدیل کند. اما متاسفانه کم تجربگی حاکمان و غوطه ور شدن در نزاعهای اعتقادی و متکی بودن جریان خشونت گرایی مذهبی به منابع مالی عربستان این کشور را وارد رفتارهای بیش فعالی نموده است و مولفه های اقتدار ملی اش را با چالش افروزی پیوندی نامیمون زده است.گرفتار آمدن در چنبره مسائل غیرضروری از این کشور انتظارات بادکنکی بوجود آورد شهروندان عربستانی بلحاظ اجتماعی فاقد مهارت های لازم شهروندی هستند.لذا از منظرارزشهای جهانشمول بشدت دچار ضعف و کاستی ست.در بعد توسعه طلبی و رویکردجنگی،نیروهای نظامی عربستان علیرغم تکنولوژی نظامی وارداتی ازآموزش های لازم و مدرن برخوردار نیستند. به همین خاطربسترهای لازم جهت سیاست های توسعه گرایانه و مداخلات نظامی منطقه ای در این کشور مهیا نشده است و جامعه کنونی عربستان بهیچ وجه آمادگیهای روحی و روانی لازم برای ورود به این عرصه ها را ندارد . عربستان از انرژی بالقوه بالایی برای ظهور کشورش در همه عرصه ها برخوردار است اما بلحاظ منابع انسانی ناکار آمد،ضعف بنیه اجتماعی و فرهنگی و ساختار خشن سیاسی نمیتواند رویاهایش رابه فعلیت برسانند. لذا انتظارات فزاینده کشورهای عربی و اسلامی و جریانات خشونت طلب منطقه ای این کشوررا وارد رفتارهای شبه امپراطورانه ای کرده که دیر یا زود هزینه های سیاسی فزاینده ای را به این کشور تحمیل خواهد نمود.

۴/۷/۹۴

زاهد احمدی

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.