#مجموعه_یکی_از_هزاران ۱

کمی فکر کنیم؛ داستانِ غم انگیزِ یک کتاب

 

enghlab-book

  1. یکی از دروس دوره ارشد علوم سیاسی، «سمینار انقلاب اسلامی ایران و بازتاب آن بر مسائل استراتژی منطقه و جهان» است.
  2. اکثر اساتید این درس، کتابِ «انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن» اثر جان ال اسپوزیتو با ترجمه دکتر محسن مدیر شانه چی را به عنوان منبع اصلی معرفی و تدریس می کنند.
  3. محتوای کتاب تقریباً مربوط به دو دهه پیش یعنی دهه ۷۰ است. قریب به دو دهه این کتاب در دانشگاههای ایران تدریس می شود. در این کتاب سعی شده است که تأثیرات انقلاب اسلامی بر جهان مخصوصاً منطقه آسیای غربی(خاورمیانه)، آسیای مرکزی، آفریقا، شرق اروپا، شوروی و کشورهای خلیج فارس بررسی شود.
  4. اما، جان ال اسپوزیتو کیست؟ جان اسپوزیتو (به انگلیسی: John Esposito) (متولد ۱۹ ماه می سال ۱۹۴۰، بورکلین، نیویورک سیتی)، استاد امور بین‌الملل و مطالعات اسلامی در دانشگاه جرج‌تاون می‌باشد. او مدیر مرکز شاهزاده الولید بن طلال برای فهم متقابل مسلمانان و مسیحیان در دانشگاه جرج تاون میباشد.187
  5. شاهزاده ولید بن طلال کیست؟ ولید بن طلال بن عبدالعزیز، (عربی: الولید بن طلال‎) (زاده ۷ مارس ۱۹۵۵) کارآفرین، سرمایه‌دار و مدیر ارشد اجرایی اهل عربستان سعودی است. وی به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان عرب شناخته می‌شد. بن طلال، فرزندِ طلال بن عبدالعزیز و نوهٔ عبدالعزیز آل سعود، بنیان‌گذار عربستان سعودی و برادرزاده پادشاهانِ بعدی آن کشور می‌باشد.274958_240
  6. ولید بن طلال که به موضع‌گیری ضد جمهوری اسلامی هم مشهور است بارها خواهانِ شدتِ برخوردِ مجامع بین‌المللی با ایران و افزایش تحریم‌های جهانی علیه این کشور شده است. او چندی پیش گفت که اگر اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، رهبران عرب به طور علنی آن را محکوم می‌کنند ولی در خفا بابت آن خوشحال می‌شوند. وی در پاسخ به این سؤال که آن‌ها بیشتر از ایران متنفرند یا اسرائیل، گفت: «به لحاظ تاریخی، ایران تهدیدی بزرگ است. امپراتوری ایران همواره با امپراتوری اعراب مسلمان مخالف بوده است، به ویژه با سنی‌ها.»
  7. برگردیم به کتاب: برای شناختِ تأثیر انقلاب اسلامی بر هر کشور، یک فصل جداگانه در نظر گرفته شده است. اطلاعاتی که در این کتاب مشاهد می شود اطلاعاتی نیست که میدانی بدست آمده باشد؛ ۲۰ سال پیش هم خبری از دنیای اینترنت به این شکل و گستردگی نبود. این کتاب، کتابی تحلیلی نیست بلکه تحلیل اطلاعات است؛ آمار این کتاب برگرفته از سازمان اطلاعاتی آمریکا(سیا) است. سازمان اطلاعاتی آمریکا تمامی اطلاعاتِ خود را درخصوص انقلاب اسلامی و تأثیر آن بر جهان در اختیار استراتژیست های خود قرار می دهد تا آنان راهبردها و نظرات خویش را ارائه کنند. این استراتژیست ها در قالب اساتید دانشگاه و پوششِ پژوهشگر نیز کتاب ها و مقالاتی در این زمینه منتشر می کنند تا سیاستمداران آمریکایی نحوه مواجهه خود را با انقلاب اسلامی ایران بهتر و دقیق تر تنظیم کنند.
  8. واقعیت این است که محتوای این کتاب به صورت زیرکانه بدنبال ارائه یک چهره ایران هراسی و شیعه هراسی است. هر فردی که این کتاب را می خواند به شناخت ناقص و خلاف واقعیت نسبت به انقلاب اسلامی و تأثیر آن بر جهانیان می رسد. کتاب دنبال آن است که به مخاطب تحمیل کند که انقلاب اسلامی یک حرکت خلاف عقلانیت، خلاف صلح جهانی و بین المللی و به دنبال خشونت و برهم زدن نظم منطقه و آرامش جهان است. در خلال این اهداف نیز سعی بر آن دارد که دشمنی آمریکا از قبل و اول انقلاب با نهضت اسلامی را کاملاً سانسور کند و سپس به ارائه راهکارهایی به سیاستمداران آمریکایی می پردازد که چگونه با پدیده انقلاب اسلامی مواجهه کنند. در فصل نهایی کتاب، اسپوزیتو پرده از هدف و نیت خود بر می دارد و می گوید منافع ایالات متحده و ایران هر دو در عادی سازی مناسبات سیاسی و اقتصادی قرار دارد!
  9. این کتاب توسط وزیر ارشاد دوران اصلاحات، آقای احمد مسجد جامعی مجوز ورود به دانشگاه را اخذ می کند و جالب اینجاست که وزیر ارشاد دولت اصلاحات، آقای مسجدجامعی برای این کتاب مقدمه ای نیز نگاشته است و مدعی است که «انتشار این آثار روشنی هایی بر وجوه انقلاب اسلامی بتاباند…». حال آنکه اساساً این کتاب برای تاریک کردنِ آینده این انقلاب و نابودی آن نگارش شده است.
  10. اساتید و دانشجویان زیادی در طول این دو دهه، این کتاب را مطالعه کرده اند و قطعاً آنانیکه از مبانی ضعیفی برخوردار بوده اند اطلاعات راست و دروغ این کتاب را که به زیرکی با هم مخلوط شده اند، باور کرده اند و این اطلاعات غلط و جهت دار، خط و مشی سیاسی صدها نخبه علوم سیاسی کشور را تحت تأثیر قرار داده است اما غافل از اینکه نویسنده این کتاب، مسئولیت وی و هدف او کاملاً روشن است. مطمئناً برخی وقتی این مطلب را می خوانند موضع گرفته و عصبانی می شوند که “مگر چه اشکالی دارد ما با علوم جدید آشنا شویم!”. حال آنکه اساساً بحث ما مقابله با علم و علم آموزی نیست. منطق ما می گوید چرا یک کتابی را که نویسنده و مدیریت مرکز اصلی انتشار آن و اهداف آنها مشخص است و اتفاقاً محتوایی ضدانقلاب اسلامی و ضدِ اهدافِ آن در جهان دارد به اسم و عنوان «انقلاب اسلامی و تأثیر آن بر جهان» به جوانان مملکتمان آموزش دهیم؟ چرا با پوشش علم، کتاب های ذاتاً سیاسی دشمن را در دانشگاههای خود تدریس کنیم؟ اتفاقاً چندین منبع غنی تر و بهتر از این کتاب توسط اساتید درون کشور به رشته تحریر درآمده است. اگر بحث علم است چرا از منابع بهتر و منابع مطمئن تر خودمان استفاده نمی کنیم؟ آیا این غیر از دیکتاتوری انحصاری علوم غربی بر فضای دانشگاهی ماست؟ آیا ذلت و حقارت نیست که یکی از منابع درسی ارشد علوم سیاسی کشورمان توسط یک آمریکایی با پول سعودی نگارش شده باشد؟
  11. از این دست کتاب ها متأسفانه کم نداریم! این #یکی_از_هزاران است. رشته های #علوم_انسانی ما محل جولانگاه اندیشمندان و استراتژیست های جنگ نرم دشمن است اما ما در داخل تکلیفمان با خودمان هم روشن نیست! عده ای ساده لوحانه و عده ای هم مغرضانه، ما را به ضدیت با علم و علم آموزی متهم می کنند و مدعی اند «علم فقط برای علم!» یا «هنر فقط برای هنر!»؛ اما هیچوقت از خود نپرسیده اند که چرا «علم فقط برای علم» فقط باید برای ما باشد و دشمن «علم برای سلطه» را دنبال کند؟ رشته های علوم انسانی در درون کشورمان، یک طبقه جدید ایرانیِ غیرایرانی ساخته است که ایرانی اند اما غیرایرانی می اندیشند و عمل می کنند؛ این طبقه راه پیشرفت کشور را فقط در #علوم_ترجمه_ای می دانند!

 

داود مدرسی یان

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :